Hur vet du att den suger ned sig - manometerställ ??
Är det samma sak om du har full ventilationsfart resp lägre fart - är draget genom ventilationen konstant eller avtar det trots samma fläktfart - hur ser lågtryckröret från torpedplåten - fryser den ??
Om evaporatorn blir kall så sjunker trycket precis som att det suger ned sig och då kanske det är en termistor som (frostskyddet) bråkar med dig.
Med andra ord uteslut alla andra indirekta fel innan du går på torkfilter etc. då det verkligen är onödigt arbete om man byter exp-ventil och torkfilter och problemet kvarstår ändå... eller om man säger så, man byter inte expansionsventilen förrän man _VET_ att den är dålig och det handlar om logiskt slutledningsförmåga via indirekt påverkan (låg, hög fart på ventilationen, mäta temperatur etc.) komma fram till om den behöver bytas och man skall vara ganska så säker på detta innan man börja riva instrumentpanelen med allt vad det innebär...
Om du har hinder i torkfiltret så bör du märka det som en mer eller mindre temperaturskillnad på ingående och utgående ledning då torkfiltret i det läget arbetar som en orificer (strypning) - har du inte någon märkbar skillnad- dvs. temperaturskillnaden mindre än 1 grad mellan in och utgång, leta på annat ställe...
om systemet är väldigt fuktigt (>> 400 ppm vatten i köldmediet) så kan det frysa i exp-ventilen och det brukar då ge kyla först som sedan avtar för att ojämnt kunna sätta igång igen, men frost expansionsventil med R134a-system är synnerligen ovanligt och dessutom jobbar inte bil-AC med minusgrader på evaporatorn vid korrekt drift även om det kan förekomma om man har större köldmediebrist eller att frostkyddstermostat/termistor/pressostat som drar ned kompressorns kapacitet eller stänger av kompressorn (vid tex. låg last/låg ventilationsfart) inte fungerar
En del AC-reparationsmanualer beskriver beteendet på manometerstället för olika typer av fel, dock är det lite knepigt då det är flera olika fel som kan ge samma beteende och därför måste man prova vid olika driftsfall och den vägen ringa in vilken del i systemt som kan krångla - mao. lite logisk tänkande och slutledningsförmåga via indirekt påverkan och olika driftsituationer...