Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasigt RDAA 1-3-1 dags att byta  (läst 2699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad silfer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trasigt RDAA 1-3-1 dags att byta
« skrivet: 20 juli 2014, 12:18:39 »
Tjena!
Köpte ett hus för några månader sedan och nu har åska tagit FTX aggregatet (RDAA 1-3-1). Har talat med div. ventilationsfirmor i Boråsområdet men ingen har möjlighet att ens ge en offert förrän i mitten-slutet av augusti. Därför har jag tänkt byta aggregatet själv och sedan ta hit en ventilationstekninker för att ställa in ventilerna. Är det vettigt för ett par normalt händiga personer att installera nytt aggregat?
Idag är spiskåpan kopplad till frånluften, denna hade jag tänkt separera och installera en ny kåpa. Verkar ganska "enkelt" eftersom det spiroröret endast sammanfogas precis innan det nuvarande aggregatet i vår garderob.

Huset är ca 150,2m2 och en snabb volymräkning gav 360,48m3 men då är snedtak inte medräknade (körde yta *2,40).
Enl div. källor ska luften ha blivit utbytt minst 1 gång varannan timma så vi behöver ett aggregat med en kapacitet över 180m3/h.
Men jag har jag förstått rätt i att det är smart att överdimensionera och ta ett aggregat som klarar 200m3/h eller mer för att få ner fläkthastigheten och med det ljudnivån?
Jag har kollat lite på dessa aggregat:
http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/538-rego-250-pe-ec.html
http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/4053-flexit-spirit-uni-2-hoger-ec.html
http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1408-ostberg-heru-115-t.html

Men det lutar mest åt Flexit aggregatet då det verkar vara mycket prisvärt.
Har någon något förslag?

Utloggad silfer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt RDAA 1-3-1 dags att byta
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2014, 14:11:42 »
Blev ett Flexit UNI 2. Kommer uppdatera med bilder vid installation


raxO84

  • Gäst
raxO84
SV: Trasigt RDAA 1-3-1 dags att byta
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2014, 13:24:43 »
Jag sneglar också åt att köpa ett UNI2 aggregat.

Har du hunnit köra det något och är du i så fall nöjd med det när det kommer till inställningsmöjligheter och ljudnivå etc.?

Utloggad silfer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt RDAA 1-3-1 dags att byta
« Svar #3 skrivet: 22 september 2014, 13:22:53 »
Ursäkta för det sena svaret men man kan göra mycket inställningar både på måltemperatur, fläkthastigheter etc. Ljudnivån är ganska så bra men vi behöver justera luftflödet på våra ventiler. Vi har spiskåpan inkopplad i bypassfunktionen och den brummar en del även när vi inte har ventilationen på maxfart. Vi valde den dyra kontrollpanelen och det var nog vettigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!