0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nokia hakkapelitta.
Det beror väl också på vilket klimat det är.Det är nog lite olika krav på vinterdäck i Sverige jämfört med Österrike.
Finns europa och nordenvarianter på friktionsdäck.Skillnaden är att nordendäcken är bättre på snö och is men betydligt sämre på torr och blöt väg.Hur många dagar om året är det snö eller is jämfört mot torr/våt vägbana i österike?Är det vinterväglag 20-30% av antalet vinterdagar så kan man sänka farten de dagarna och köra med europadäcken och ha bättre grepp och bromssträcka 70-80% av dagarna.Men nu är österike ganska kuperat så jag hade nog valt det bästa däcket för vinterväglag.Dubbar går helt bort eftersom du inte kan köra i europa med dubbar. Kör michelin europadäck, inte bland de bästa däcken enligt svenska tester men då har testen gjorts på en sjö i norrland och man har helt bortsett ifrån att titta på egenskaperna på torr/blöt vägbana.
Köpte Nokia i höstas till båda mina bilar och förutom det otroligt bra greppet så är rullmotståndet också lågt, de rullar lättare än mina sommardäck.Jag räknade nästan hem merkostnaden för de dyra däcken på bensinen.
Vilka har du?NOKIAN WR D3 XLDen kostar 70,48 EUR i min dimension. Ca. 10 EUR dyrare än de övriga däcken jag kollade på ...