0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: larryd skrivet 19 januari 2006, 13:06:35Jag påstår absolut inte att alla bergvärmeanläggningar är lönsamma - långt därifrån. Men cirka 30-40% av anläggningen behöver inte skrivas av i kalkylen. Hålet i backen har ju i praktiken oändlig livslängd, och kan faktiskt innebära ett högre pris för kåken när du säljer den. Alltså pengarna tebaka!Det vanligaste är väl att man i en lönsamhetskalkyl som privatperson ställer besparingen mot den finansiella kostanden för olika altenativ. Då kan man givetvis inte bortse från kostnaderna för borrhålet.Det är också felaktigt att påstå att borrhålet inte behöver skrivas av, dvs att det behåller sitt värde under hella sin livslängd. Ett borrhål har ett värde endast om det används för något vettigt, isolerat är det värdlöst. Att i detta fall bortse från avskrivningen innebär att man förutsätter att man för all framtid, dvs oändligt, skall använda hålet för att utvinna värme.
Jag påstår absolut inte att alla bergvärmeanläggningar är lönsamma - långt därifrån. Men cirka 30-40% av anläggningen behöver inte skrivas av i kalkylen. Hålet i backen har ju i praktiken oändlig livslängd, och kan faktiskt innebära ett högre pris för kåken när du säljer den. Alltså pengarna tebaka!
Skälet att jag inte räknade med någon finansiell kostnad (= ränta) var att jag ville förenkla exemplet och kompenserade med oförändrat elpris under kalkylperioden. Båda antaganden är naturligtvis fel, men om du räknar noggrannt själv, så kan du se att de ungefärligen balanserar varandra.Mja,Hålet har faktiskt ett restvärde. Om du säljer huset under kalkylperioden, så får du säkerligen ett prispremium, som minst motsvarar borrkostnaden. Vilket är mer än man kan säga om en 8årig sliten värmepump.
Alltså måste du föra in elpriset i ekvationen oxå! Och motivet till ev. byte blir starkt beroende av en tro på högre elpris.
Citat från: larryd skrivet 19 januari 2006, 14:20:18Alltså måste du föra in elpriset i ekvationen oxå! Och motivet till ev. byte blir starkt beroende av en tro på högre elpris. Dessutom undrar jag om det är lönsamheten som styr valet mellan olika lösningar (bergvärme, luft/vatten osv), jag har fått intrycket att man styrs av andra faktorer.