Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energimyndigheten testar ackumulatortankar  (läst 5952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« skrivet: 26 juni 2014, 15:44:01 »
Hej
Energimyndigheten har testat några ackumulatortankar. bifogar länk om detta i Ny Teknik, där länken till Energimyndigheten finns

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3833848.ece

//Per
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2014, 15:00:05 »
Intressant, NIBE är bra, men inte bäst.
Sämst är CTC, vilket är lite tråkigt, men testvinster är inte deras starka sida...
Bäst är "som vanligt" ett nischmärke, kanske är det så att det är fantaster som tar fram produkter som är jättebra, men blir för dyra för att kunna bli storsäljare?

Frågan är dock om det någonsin lönar sig att köpa tankarna som har minst energiförluster då de är dubbelt eller tredubbelt dyrare?
« Senast ändrad: 27 juni 2014, 15:01:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2014, 20:38:11 »
Om man jämför den billigaste (Strömsnäs) med den näst billigaste (Stocksbro) så är prisskillnaden nästa 11000 kr, och med den lilla skillnaden i stilleståndsförluster blir återbetalningstiden ca 90 år!
Räknar man på tomgångsförlusterna så blir det ca 60 år.

Med andra ord så tjänar man mest på att köpa den billigaste tanken på sikt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2014, 13:13:58 »
Känns som om något inte stämmer med den jämförelsen.

Stilleståndsförlusten borde avspegla sig i Tomgångsförlusten.
Och det stämmer på alla tankar utom på Strömnäs, Strömnäs har 70°C termostat inställning och en högre temperatur ger alltid högre förluster samt att de har den "sämsta" isoleringen med enbart 70mm mineralull.
alternativt så är stilleståndsförlusten för NIBE alldeles för låg med 137W och kanske borde ligga närmare zenit tanken på 170W i förlust.

men det är mina reflektioner
En annan reflektion jag har är att det är antalet anslutningar som gör om en tank är bra eller dålig.
Ju färre anslutningar destå bättre tank (mindre förluster) och CTC tanken är fullständigt perforerad kanske däför den får så dåligt testvärde?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2014, 16:44:24 »
@ PerHag

Dom skriver även om den nya EU-lagen som kommer att gälla from den 26:de septermber 2015

Från 26 september 2015 får ackumulatortankar krav på högst tillåtna stilleståndsförluster, samt obligatorisk energimärkning.

Det är EU direktivet 2009/125/EG man pratar om här och delvis gäller det redan.

Det blir till och med så att hela solvärmepaket måste bli energimärkta efter den 26:de September 2015, dvs att det kommer att bli krav på energimärkningen av solfångaren, solvärmetanken och styrningen i kombination. Märkningen kommer även att gälla för värmepumpar! (ej dock för värmepannor som driv t.ex. med fasta bränslen vad jag vet).

Märkningen görs av säljaren (t.ex. Sfinx Solar eller Suncarry osv.) respektive den som sammanställer anläggningen (installatören).

Se ett exemel på hur det kommer att se ut:

http://junkers-de.resource.bosch.com/media/de/endkunden/bilder/energie_und_umwelt/erp___enev/409841_409396_ju_artikel_erp_richtlinie_lay_mvb_09_mit_Einleitung.pdf

« Senast ändrad: 28 juni 2014, 17:31:24 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2014, 16:57:12 »
När det t.ex. gäller solvärme testas solfångare enl EN 12975 och solvärmetankar enl. EN 12977

Undrar hur man sen kommer att gå till när man måste ange energieffektiviteten på solvärmepaketen.
Undrar hur t.ex. Sfinx (Stig) kommer att göra .... eller sobris (som ju troligtvis också kommer att vara berörd av EU-direktivet).

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2014, 19:07:57 »
Nu hörde jag att solfångare inte direkt är berörd av direktivet utan dom förbättrar effektiviteten/ resultatet pa energideklarationen.

SÃ¥ det är sÃ¥ att solvärmepaket bara deklareras i samband med försäljning av en värmepanna  Sc:,h

Men vad gäller om tanken ersätts i kombination med solfångare? Tanken måste ju uppfylla kraven?
« Senast ändrad: 30 juni 2014, 20:48:18 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2014, 19:28:54 »
Tar vi nu konkret detta Exempel fran ebay:

http://www.ebay.de/itm/Thermische-Solaranlage-Komplett-4-12-m-Kollektor-Speicher-Zubehor-Warmwasser-/121104704123?pt=Solaranlagen&hash=item1c3267227b

Som jag ser det behöver detta paket en energideklaration efter den 26:de September 2015. Det innehaller bland annat en tank.

 Det är sÃ¥ att tanken behöver en energideklaration. SolfÃ¥ngarna i paketet skulle sen bara förbättra resultatet.  Sc:,h
« Senast ändrad: 30 juni 2014, 20:32:35 av Ewald »

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #8 skrivet: 20 augusti 2014, 20:20:47 »
Bästa köp är Strömsnässpannans men ta bort plåtarna, riv isoleringen, återmontera plåtarna utom toppen. Borr lite 10 mm hål i underdelen och spruta in isolerskum tills det är fylld. Spruta sedan in mer skum uppifrån i omgångar till allt är fylld, kanske med en förlängningsslang i början och håll koll uppifrån hur det går. Kom ihåg att pausa då och då medan skummet stiger (Man blir överraskat på expansionenseffekten ibland) Toppisoleringen, som är viktigast kan man spruta på en höft och snabbt lägga på locket eller borra lite hål i toppens sidor till sista skumningen. Denna isolering gör det iskallt i pannrummet vad Acktanks-förluster angår. Kanske 10 Watt :-)
Jag isolerade min ena tank, 750 l. på detta sättet för 30 år sedan då jag hade tillgång till billigt skum (över datum) Idag koster det bara 20% av priset dengång. Min andra 500 l. tank har 100 mm mineralull och jättestora förluster, och den är endast inkopplat ibland, dvs numera endast vid strömavbrott och när vedeldningen ska hålla över ett dygn.
Kom ihåg att använda Gasmaska när du håller på med skum, visst nog Klass A. Billigast på Biltema.
« Senast ändrad: 20 augusti 2014, 20:23:28 av Conquest »
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2014, 18:03:58 »
Bästa köp är Strömsnässpannans men ta bort plåtarna, riv isoleringen, återmontera plåtarna utom toppen. Borr lite 10 mm hål i underdelen och spruta in isolerskum tills det är fylld. Spruta sedan in mer skum uppifrån i omgångar till allt är fylld, kanske med en förlängningsslang i början och håll koll uppifrån hur det går. Kom ihåg att pausa då och då medan skummet stiger (Man blir överraskat på expansionenseffekten ibland) Toppisoleringen, som är viktigast kan man spruta på en höft och snabbt lägga på locket eller borra lite hål i toppens sidor till sista skumningen. Denna isolering gör det iskallt i pannrummet vad Acktanks-förluster angår. Kanske 10 Watt :-)
Jag isolerade min ena tank, 750 l. på detta sättet för 30 år sedan då jag hade tillgång till billigt skum (över datum) Idag koster det bara 20% av priset dengång. Min andra 500 l. tank har 100 mm mineralull och jättestora förluster, och den är endast inkopplat ibland, dvs numera endast vid strömavbrott och när vedeldningen ska hålla över ett dygn.
Kom ihåg att använda Gasmaska när du håller på med skum, visst nog Klass A. Billigast på Biltema.

Intressant, hoppas på att få prova detta!

Do iT!

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2014, 11:54:18 »
men alltså står tanken inomhus så spelar väl inte förlusterna någon roll? värmen kommer ju huset tillgodo ändå?, man slipper ju installera ett element i det utrymmet acktanken står..

tänker jag helt fel?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2014, 12:22:49 »
Rätt, men bara under ca 6 månader/år har man nytta av värmen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2014, 12:32:50 »
men de andra 6 månaderna gör ju inte vp nå värme heller = ingen förlust.

om nu vp har inbyggd vvberedare, verkade dock som testets acktankar hade inbyggd vvberedare
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Energimyndigheten testar ackumulatortankar
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2014, 13:57:44 »
Jag kan jämföra med min granne som har tub-solfångare och en billig mineralullsisolerat tank. I det utrymmet är där 40 grader varmt efter några dagars sol. Olidligt! Sedan har han inget varme i tanken efter nån dags molnigt väder.
Min egen tank är en go gammal Passat-pannans oisolerat 750 l tank med kamflänsslinge till varmvattnet. Denna sitter i en rund manlucka som är bultat fast. Här finns även 3 uttag för elpatroner och termometeruttag. Jag kan således relativt enkelt byte slingan om den går sönder. Solslingan har jag själv petat dit i tanken och använd mittre och nedre termometeruttag till anslutningarna. Jag isolerade först med ett lager alukrafts-papper mot tanken och sedan sprutade 10-15 cm skum på hela rasket. Värmepumpen är anslutet till en av elpatrons-stoserna in, samt bottentappningsuttaget ut. Kanske inte optimalt, men ok för mig.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!