Har lärt mig mycket nyttigt här på forumet om värmepumpen som följde med när vi köpte huset, men eftersom det finns så mycket vvs-kompetens här tänkte jag våga mig på en off-topic-fråga om värmesystemet till poolen också.
Det rör sig om två slingor, separerade av en plattvärmeväxlare; den ena ut i poolen (klorerat vatten), den andra genom solpaneler (vanligt vatten). Ute i panelerna finns en tempgivare, och en termostat med relä och 3-fas kontaktor styr de två cirkulationspumparna. Det är ett alltigenom gediget bygge, men en del vvs-detaljer övergår mitt förstånd - vet inte ens vad prylarna heter, så det är svårt att söka information.

Det jag funderar över:
1. Den här bussningen som sitter på inflödet från poolen. Den är ganska illa däran med mycket galvanisk korrosion invändigt, så mycket att jag nog borde byta ut den i år. Med tanke på att det är poolvatten med mycket joner som flödar här funderar jag på om den kanske sitter där som offer-anod, för att minimera korrosionen i cirkulationspump, värmeväxlare, och partikelfilter som följer. Och i så fall borde jag vara försiktig med vad jag byter ut denna del med - vad kan det vara för material? Eller är det bara en miss, ska jag sätta dit mässing istället?

2. Cirkpumpen på poolsidan krånglade lite förra säsongen så jag öppnad upp pumphuset och rengjorde där samt i de bussningar jag kom åt med trasa. I plattvärmeväxlaren och solpanelerna ligger det säkert också en del gegga (det har snurrat i minst 10 år, och vintertid är solpanelerna tömda vilket inte nödvändigtvis förbättrar situationen). Finns det något rengörande man skulle kunna köra runt i systemet?
3. Efter cirkpumpen som trycker ut vatten i solpanelerna sitter det här vredet. Vad är det för något, vad är det för enhet på siffrorna, och vad ska man ha de två hattarna till under kranen? Rött och blått - varmt och kallt...?

4. I den andra slingan, efter värmeväxlaren och på väg ut mot poolen sitter den här märkliga tingesten med två hattar (den andra pekar rakt ner under, långt till vänster i bild) och dessutom den där lilla skruven som pekar nedåt vid den närmsta hatten. Vad kallas detta och vad har den för funktion?

Tack å hej!
/Henrik