Hej på er! Jag går i funderingar på att bli med värmepump så det kändes som att det var läge att gå med här på forumet.
Jag har nyligen blivit ägare till en 1 1/2 plans villa på 106 kvm med hel källare byggd 1957 som hittills värmts med vedeldning. Jag funderar nu på att byta till bergvärme för att få en mindre arbetsam vardag och hoppas att jag kan få ta del av den kunskap som finns här om vad man bör tänka på med avseende på ventilation.
Idag består ventilationen av (enligt besiktningen) bristfälligt självdrag via kanaler i skorsten. Frånluftskanalerna är anslutna till ett sovrum, badrum, hall, tvättstuga och köksfläkt. I kanalen i badrummet sitter en enklare fläkt monterad som startas med strömbrytare. Det finns dessutom tilluftsventiler i tvättstuga och pannrum som båda ligger i källaren.
Första steget blir att införa mekanisk frånluftsventilation för att säkerställa luftombytet. Tanken är då att ha tilluft med hjälp av springventiler i alla sovrum och vardagsrum.
Frånluften har jag lite olika funderingar på, men just nu lutar det åt att försöka lösa det med tre fläktar i befintliga skorstenskanaler. Dels två badrumsfläktar med grundflöde (typ Fresh intellivent 2) som placeras i tvättstuga och badrum.
Dels att installera en köksfläkt med grundflöde (Franke Non-stop) för att säkerställa frånluft i köket. Överluftdon monteras för att säkerställa öppna flödesvägar för luften. Övriga befintliga ventiler kopplade till skorsten tätas för att undvika att luften går bakvägen. På själva skorsten tänker jag sätta en skyddshuv för att förhindra att regn och andra främmande föremål tar sig ned i kanalerna.
På detta sätt får jag frånluft i badrum, tvättstuga och kök. Dock är en fundering om skorsten klarar av den eventuella fuktbelastningen när den ej längre är uppvärmd.
Alternativet blir att installera en dedikerad frånluftsfläkt på vinden med utsug från badrum och kök men det medför betydligt större insats i form av håltagning, rör- och eldragning.
Mina frågor är då:
1. Räcker en skyddshuv på skorsten eller bör den plåtkläs fullständigt?
2. Är det en vettig lösning att köra frånluften via skorsten eller har den några uppenbara nackdelar?
3. Vad är det mer som jag missat?
Jag är tacksam för all återkoppling.