Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Sneda radiatorer?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Sneda radiatorer? (läst 2529 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håkan F
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Mjölby
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
Kön:
Thermia Diplomat G2
Håkan F
Sneda radiatorer?
«
skrivet:
28 maj 2014, 09:53:02 »
Citera
Hej
I mitt hus sitter alla radiatorer en aning snett. De lutar så att luftningsuttaget sitter i den högsta ändan vilket i sig är logiskt. Detta stör mig då det inte ser så vackert ut.
Är det normalt att inte sätta radiatorer horrisontellt? Jag kan inte minnas att jag sett det någonstans tidigare.
Om jag nu kan vrida upp dem rätt. Hur mycket våld tål röranslutningarna? Bör jag kanske ta loss elementen helt och be rörisen återansluta alla ledningar efter att de justerats montagemässigt?
Finns det några smarta kopplingar att sätta på radiatorerna om man vill ha bort dem igen för exempelvis målning.
mvh / Håkan F
Loggat
OMG, I have finally discovered what's wrong with my brain: On the left side, there is nothing right, and on the right side, there is nothing left...
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30701
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Sneda radiatorer?
«
Svar #1 skrivet:
28 maj 2014, 12:43:25 »
Citera
Mina är horisontiella, den lilla mängden luft som ev blir kvar spelar ingen roll.
Har du nån bild?
Är det kopparrör så är det troligen inga problem att justera, med järnrör är jag lite med fundersam.
Järnrör med dold förläggning ska man helst inte rucka på.
Sen har jag sett en variant med flexislangar till anslutningen så att radiatorerna kan fällas fram, men det är inte heller så estetiskt tycker jag.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Håkan F
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Mjölby
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
Kön:
Thermia Diplomat G2
Håkan F
«
Svar #2 skrivet:
31 maj 2014, 00:11:35 »
Citera
Bild har jag ingen bra, men på radiatorn här i kontoret är det uppskattningsvis 4cm höjdskillnad på de ca 120centietrarna i längd. Det blir ca 2gr lutning.
Loggat
OMG, I have finally discovered what's wrong with my brain: On the left side, there is nothing right, and on the right side, there is nothing left...
Perak
En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 516
Karma +0/-0
Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Perak
«
Svar #3 skrivet:
31 maj 2014, 21:38:28 »
Citera
Är det träbjälklag så finns det säkert lite att "åka" på. Ta loss radden å känn lite på rören. Ere ingjutet kan det vara knepigare.
Loggat
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Sneda radiatorer?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1697
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
anhstm
tyke
Hilton
Uffen
Raketost
slund
Bobbo-undrar
Abax
Börje__
G Bergström
LG86
Pumpens
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info