Återkommer i ämnet även om det inte precis är högsäsong. Hittade efter lite experimenterande en plats (på en fönsterbräda) där mottagaren plockade in alla tre externa givarnas signal, trots skärmningen från golvvärmens spridningsplåtar.
Innan jag placerade ut de externa givarna, gjorde jag en högst ovetenskaplig test. Alla delarna placerades på samma plats under 2 dygn. Inte visade alla fyra värdena (3 externa + 1 intern) exakt likadant. Men skillnaden rörde sig bara om någon enstaka procent, så jag ansåg resultatet fullt acceptabelt.
Nu senare, har jag jämfört en av givarna med en hygrostat som hör till ett Munters M 100 aggregat. Överensstämmelsen visade sig även här vara helt ok. Känner mej nu rätt säker på att jag kan lita på min RF- mätutrustning.
Kan bara konstatera att elektronik fortsätter att utvecklas som tidigare. Den blir billigare över tiden utan att nödvändigtvis bli sämre. Man behöver inte längre slanta upp bortåt en tusing för att få en RF-mätare värd namnet.
Jag har inga som helst intressen i Clas i sjön, så jag uppmanar ingen att köpa där. Finns säkert andra säljare och andra fabrikat, till lika bra pris på annat håll. Mitt primära budskap är enbart att numera behöver RF- mätare inte vara dyra för att de ska fungera.
Avser själv att i första hand följa en årscykel av RF-värdena i min undergrund. Efter det har jag förhoppningsvis någorlunda klart för mej om jag har problem under mina fötter eller ej. Tänker då närmast på andra mycel än fotsvamp.
Det jag hittills sett är att undergrundens RF samvarierar betydligt trögare med RF utomhus än vad jag föreställt mej. Vet inte säkert men misstänker att det kan bero på att mitt hus står mera vindskyddat än de flesta andra. Om det är bra eller dåligt lär väl så småningom visa sig. Sätter dock en slant på att det är bra.
Har även en fråga. Kan ett surplusaggregat, Munters ”M100” (som kronan haft) ha något värde för avfuktning av en undergrund? Enligt Skylten på agget drar den 780 W. Förefaller avskräckande om det handlar om kontinuerlig driveffekt. Men så illa kan det väl ändå inte vara? Är det maxeffekt med låg intermittens eller…?
Kanske måste lägga frågan under annan rubrik för att initierade ska läsa den. Eftersom forumet blivit så stort, är det väl ingen vågad gissning att andra gör ungefär som jag, skummar rubrikerna och plockar ut det som för tillfället intresserar mej.
/Knut.