Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fixa AC i Bil  (läst 11624 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls området
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
Fixa AC i Bil
« skrivet: 14 maj 2014, 10:27:23 »
Det finns några trådar om bilen AC och även en länk http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/ (http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/) som är intressant.

Jag hade som många andra lite bekymmer  Sc:,h med kylan i min AC.

Efter en kontroll av trycket i AC så visade den på typ noll tryck, alltså en läcka.

Fyllde AC med gasol (en billig och funktionsduglig gas) så visade det sig att det tydligt hördes ett läckage och gasollukten kan man inte ta miste på.

Kondensorn var trasig, jag kollade runt på olika sajter och hittade den dyraste för c:a 3700 och den billigaste för 819 inkl frakt. Gissa vilken jag handlade?
För de som inte vet så ser kondensorn ut som en kylare (lite smalare) och är oftast placerad framför bilens kylare.

Det tog c:a en vecka att få hem kondensorn och för att byta på min Citroen C4 så var det bara att först plocka bort kylaren sedan kondensorn, inget stort arbete.

Med den nya kondensorn på plats och kylaren tillbaka monterad samt fylld med nytt vatten och glykol så var det dags att kolla om lagningen fungerade.

Mitt inköp av vaccum pump kom till användning och jag vaccumsög hela systemet under c:a 45 minuter. kollade sedan efter c:a 30 min om det var samma nivå på vaccum, hade det inte varit det så hade jag haft fler läckage.

Nu var det dags att fylla systemet, jag hade redan innan bestämt mig att fylla med gasol. Finns olika anledningar till detta, men pris är en, belastning av miljö är en annan, och det kommer inte att smälla som många tror med gasol i bilens AC. Har man en mindre läcka som kanske är dyr att åtgärda så är det inga problem att toppa upp AC regelbundet. Jag vet många som har åkt omkring med gasol i bilens Ac under många år och det har aldrig hänt något.

Det krävs mindre mängd gasol än R134a så jag fyller lite försiktigt tills kompressorn startar, sedan fyller jag lite då och då tills kylan är bra i mitt utsläppet i bilen.

Nu har jag en AC som kyler som bara den, till en bråkdel av kostnaden om jag hade måste lämna bort arbetet.

Om ni har läst på tex Blocket om de olika systemen för att toppa upp AC så är det i stort sett bara gasol i de flaskorna.

Utrustning som krävs: vakuumpump, manometerställ, gasol/R134a och vanliga handverktyg.

/A

Edit: länk
« Senast ändrad: 14 maj 2014, 18:31:10 av dykkille »
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2462
  • Karma +5/-0
SV: Fixa AC i Bil
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2014, 18:37:17 »
När folk oroar sig över brandfaran med några hundra gram gasol i bilens AC-system så brukar jag likna den vid att ha några sprayburkar med brännbar drivgas liggande i bilen - vilket ju samma personer inte alls brukar vara rädda för.
Och den brandbelastning den lilla gasolmängden medför är dessutom helt försumbar jämfört med t ex tiotals liter bränsle och tiotals eller hundratals kg plast och textilier i en bil.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Fixa AC i Bil
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2014, 10:30:47 »
Det här är antagligen värsta tänkbara scenario: https://www.youtube.com/watch?v=DjtowzVzl_4 (https://www.youtube.com/watch?v=DjtowzVzl_4)
(spola fram till 3:00 om du är otålig)

"Gasol" i AC:n, och så spricker plötsligt förångaren och fyller hela kupén med gas och oljedimma. Om man trots detta och den kemiska lukten från både gasen och oljan tycker det är en bra idé att just då tända en cigg så... Tja..?  dontknow

Ett större läckage i motorrummet eller kondensorn kommer vädras bort nästan omedelbart, och även om man skulle ha bilen parkerad i ett litet och dåligt ventilerat garage så är det nog tveksamt om mängden räcker för att det ska smälla.

Jag har kört med "gasol" i AC:n i flera år och har aldrig haft några problem relaterade till det.

Ren gasol/propan direkt från P11'an i husvagnen funkar dock inte så bra, trycket blir för högt.
Jag brukar börja fyllningen med gas från en Biltema 17-614 (450 g) och sluta när burken är halvtom. Därefter toppar jag upp med vanlig gasol.
Fyller som ånga, så förhoppningsvis slipper jag då en del av n-butanet i Biltema-burken.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fixa AC i Bil
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2014, 10:52:13 »
Om/när jag får välja så föredrar jag nog propan.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130107/eus-nya-koldmedium-r-1234yf-forvandlar-bilarna-till-brandbomber (http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130107/eus-nya-koldmedium-r-1234yf-forvandlar-bilarna-till-brandbomber)
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140410/koldmedel-r1234yf-ar-lika-giftigt-som-stridsgas (http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140410/koldmedel-r1234yf-ar-lika-giftigt-som-stridsgas)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Fixa AC i Bil
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2014, 17:45:53 »
Jag har fyllt min AC själv.

Köpte manometerställ plus en burktång och sedan byggde jag en ventil för att kunna ansluta mot engångsflaska.
Vilken gas jag fyllt med
R134A inköpt på Biltema  ;)
« Senast ändrad: 15 maj 2014, 20:36:44 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fixa AC i Bil
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2014, 06:40:44 »
Jag fyllde också med kylspray från biltema på min förr-förra bil. Några överblivna adaptrar för däckpåfyllning och lite annat skrot blev en passande adapter. Visserligen olagligt, men eftersom det är tillåtet att tömma burkens innehåll i rakt ut i luften så tänkte jag att det inte borda vara någon skillnad om jag lät gasen gå omvägen via AC-systemet först...  a:gl
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Fixa AC i Bil
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2014, 08:58:45 »
Varför R134a från Biltema? Blir ju nästan 2-300 kr för en fyllning det!
Bättre med gasol för en 50-lapp, funkar minst lika bra. 8)
« Senast ändrad: 16 maj 2014, 09:24:00 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Fixa AC i Bil
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2014, 15:59:22 »
50:-  eller 200:- är ingen större skillnad och mycket billigare än en besök på en Bil-AC-firma oavsett..

Och om 4-6 år så kommer troligen R134a-baserade tekniska sprayerna  (läs kylspray) att försvinna - kanske tidigare än så i och med de nya F-gasreglerna, så vill man kunna slatta i R134a även i framtiden i sina fordon så kanske det är dags att bunkra upp lite...

Annars är problemet att R134a är så 'billig' att HC-baserade lösningar inte favoriseras i dom tillämpningar där HC skulle fungera mycket bra. 

Reglerna i framtiden kommer att kopplas att all köldmedie med GWP över 40 som köps måste kopplas till ett kylcertifikatsnummer och sparas i 5 år av den som säljer köldmediet för att få förbrukningen spårbar och också hur mycket som säljs - ambitionen hos EU är att mängden HCF-köldmedier år 2030 skall vara mindre än 30% och helst under 25%  av vad som såldes årligen mellan 2008 -2011. Med andra ord alla 'goda' köldmedier som R134a, R404A, R407C, R410A kommer vara förbjudna i ny utrustning år 2020 och vissa restriktioner på tex. vitvaror börjar redan 2015 och enda alternativet är HC där (redan etablerat med R600a sedan många år, så det är inget problem). R404A i nya resturangmaskiner kommer att förbjudas  2017 och där finns det lösningar precis som med vitvaror att man löser det med HC, propan i det här fallet och börja redan rullas ut i olika kylkabinetter som läsk och ölkylar etc.

Såg också i EU-texten att förfyllda splitmaskiner kommer att förbjudas eller att de betraktas som köldmediebehållare och kräver kylcertifikatnummer för att få handlas då man räknar i EU att 20% av köldmedieinförseln över EU:s gränser sker genom förfyllda produkter.

när det gäller besiktningskrav så kommer de baseras på mängden CO2-ekvivalenter köldmedier istället för köldmediets mängd i maskinen vilket innebär att mängder redan över 1.275 kg R404A kan få besiktningskrav på sig medans med R134a kan ha upp till 3.84 kg laddning utan besiktningskrav etc.

När det gäller värmepumpar så är gränsen satt vid GWP 750 vid år 2020vilket innebär att R32 klarar sig men inte R410A eller R134a. Med andra ord nya maskiner då det inte går att göra drop in med R32 i en R410A maskin, tryckmässigt inget problem men kompressorn kommer att gå för hett i och med väldigt hög hetgastemperatur för gasen i fråga.

---

Kort sagt EU:s  ambitionen är att med kvasten sopa ut all användning av HCF så fort det går vilket gör att det öppnas marknader för nya produkter baserat på HC och liknande lösningar med låg GWP-köldmedier som inte går under några F-gasregler (men måste fortfarande följa en massa andra regler och maskindirektiv)...

i princip alla framtida köldmedier kommer vara mer eller mindre brännbara (utom CO2 och vatten typ) vilket innebär att utrustningen måste byggas med detta i åtanke, liksom mängden av köldmedier kommer att hållas i små volymer och vi kommer nog få se många mindre parallella maskiner med små mängder köldmedier i separata kretsar istället för en stor maskin med stora mängder köldmedie i framtiden.
« Senast ändrad: 18 maj 2014, 16:09:53 av xxargs »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Fixa AC i Bil
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2014, 16:30:15 »
När folk oroar sig över brandfaran med några hundra gram gasol i bilens AC-system så brukar jag likna den vid att ha några sprayburkar med brännbar drivgas liggande i bilen - vilket ju samma personer inte alls brukar vara rädda för.
Och den brandbelastning den lilla gasolmängden medför är dessutom helt försumbar jämfört med t ex tiotals liter bränsle och tiotals eller hundratals kg plast och textilier i en bil.


Det är lite att sila mygg och svälja kameler så fort det kommer på tal om Gasol i bil-AC från kylnissesidan trots att antalet dokumenterade allvarliga olyckor pga. gasol i bil-AC i stort sett är obefintlig trots många miljoner bilår både i USA och Australien - då om det hade varit ett problem övh. så borde det stå mera om detta... när det har införts förbud i olika stater främst USA så har det alltid varit köldmediebolag bakom denna äskande.

Den största faran för eventuell incident med brand i bil är i mina ögon reservdunken av plast - dessa läcker alltid förr eller senare (har precis utrangerat den fjärde dunken - innan den börja läcka mycket)  och det dofta alltid lite bensin om dessa även om man dragit till korkarna rimligt ordentligt. Det värsta jag varit med om var när dunken innan sprack i gjutsömmen och halva innehålle var utrunnet på bagagemattan en sommardag, en sigg i munnen när man öppnade bagaget så...   gasol tänds inte av en glöd, medans bensingaser gör det och kan göra det redan så lågt som 190 grader C enligt DuPont medans andra sätter gränsen vid 245 grader C...

Blev faktiskt glad när jag nu såg 5-liters mini-jerry-dunk på biltema helt i plåt och konstaterad helt luktfri i stängd läge även full med bensin då jag länge har undrat var man kan få tag på de röda dunkarna i plåt som man såg på på 70-talet och där tapp-pipen var instoppad i dunken vid förvaring, nu är tappipen alltid en sak som skall hålla reda på vid sidan oavsett dunktyp.

« Senast ändrad: 18 maj 2014, 16:40:40 av xxargs »

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fixa AC i Bil
« Svar #9 skrivet: 03 augusti 2014, 22:28:59 »
Jag har i dagarna fyllt på min 14 år gamla bil med en "slatt" r134a från biltemas kylspray, det mesta är fortfarande kvar i burken.
Adapter tillverkades genom att en av slangarna till manometerstället kapades och träddes på 6mm anslutningen på burken med kylspray och sedan en slangklämma av bättre kvalitet på det.
Det stora jobbet var att leta upp snabbkopplingarna till bilens ac, priserna varierade från två för 250 till en för 550:-

Förmodligen är det enklare och miljövänligare att köpa ett färdigt "gds fyll på kit" på postorder.
Om man har tålamod finns snabbkopplingar att beställa från Kina via ebay för några tior, men leverenstiden är en månad.
Nu beställer jag ny slang till mitt manometerställ från Kina istället eftersom jag kommer undra vem F*N som klippt i min slang nästa gång jag ska vacuumsuga något eller upptäcker att bilens ac behöver mer kärlek än bara lite extra gas.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!