Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solpanel för att täcka HH-el  (läst 1936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Solpanel för att täcka HH-el
« skrivet: 12 maj 2014, 20:41:10 »
Hej,

Jag har funderat på solpanel ett tag och undrar om man kan räkna hem solpanel för att täcka HH-el kostnaden helt eller delvis under vår-höst. När förbrukningen ligger på 24kWh eller mindre per dygn.

Om man installerar ett 1kW solpanels system i nästan sydlig riktning (mest optimala eller närapå optimal), vad kan man räkna för energi ur den på "riktigt", dvs under 24h på vår-sommar-höst dagar?

Vilken utrustning behöver man utöver själva panelerna? Gärna så simpelt som möjligt. Helst så att man kan sälja elen om den ger mer än vad man använder. Eller blir det billigare att skaffa batterier?

Läget vi har är solig så det känns lite som man borde utnyttja den.

Skicka gärna länkar till material som kan vara av intresse.

Exempel behov för sommarmånader 460-740kWh från maj-sep.

Är ideen helt döfött eller kan man få in vinst på solpaneler för HH-el, ens på långsikt? Blir panelernas verkningsgrad sämre under åren?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Solpanel för att täcka HH-el
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2014, 23:27:33 »
Att räkna på hur mycket du kan få ur panelerna överlåter jag åt någon annan.
Men jag har räknat på i stort samma typ av anläggning och fått in två offerter, både var på ca 16.000kr exkl frakt och montering.
Det du behöver är.
Solpaneler.
Kablar och kontakter.
och en växelriktare.

Om du som jag vill kunna bygga ut framöver så kan du titta på microkonverters som ska vara lättare att bygga ut med.

Jag har fått förslag på dessa växelriktare (vet inte hur bra dom är eller just nått mer än vad dom heter, då jag hoppade av tåget pga besvärlig kommun).

Den ena Solaxpower TL 2200 http://www.swedensol.se/produkter-solel/vaxelriktare-inverter/inverter_solaxpower_tl2200

och alternativet:  2 st APS mikroinverter http://http://en.altenergy-power.com/

Växelriktarna måste installeras av behörig elektriker.

Mer info finns i min tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55629.0
Lycka till.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solpanel för att täcka HH-el
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2014, 07:39:03 »
Prova på solcellforum för utförliga svar och tips.
Med 1000W installerad toppeffekt i ditt läge så kommer du att producera 900-1000kwh under ett år.

Min anläggnig på 4000w (ej optimalt läge) producerar runt 25kwh en solig vår/sommardag.

Har man inga svåra skuggningar på taket så är en central växelriktare att föredra, ger bättre totalverkningsgrad och monteras inomhus.
« Senast ändrad: 16 maj 2014, 07:42:50 av magneten »
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!