0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Åtminstone då året är slut ska du föra över alla kostnader till byggnader och så blir det avskrivning på det beloppet enligt en viss procent. Blanda inte in summorna med 'vanliga' kostnader.
Om du skriver av, måste beloppet återföras när du avslutar firman eller säljer fastigheten.Kommer verkstaden enbart att användas i din näringsverksamhet?
Antingen drar man av kostnaderna direkt som en extern kostnad eller så noterar man beloppet i B2; byggnader och markanläggningar.Den summan är avskrivningsunderlag. Avskrivet belopp( ex 2%/år), måste någon gång återföras. Man kan även låta bli avskrivning.
Då borde jag väl kunna bokföra alla utgifter på rätt ställe direkt? Hur för jag över annars, är det bara att debetera det ena kontot, kreditera det andra och skapa en verifikation?
Vad menas med återföras? Visst får man skriva av 4% av anskaffningsvärdet årligen, dvs byggnaden har efter 25 år ett värde om noll kronor? Eller har jag helt missuppfattat vad en avskrivning är...?