Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket värmesystem ska jag välja och vad kostar det?  (läst 1516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linda74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag funderar pÃ¥ att köpa ett hus men behöver ta reda pÃ¥ vad det kommer att kosta att fixa till.  help

Det har eternitfasad, dvs varken jag eller en hantverkare vill borra i fasaden.
Det är direktverkande el och alla elementen måste bytas ut då de är gamla och drar för mycket el.
Varmvattenberedaren är från 60-talet... ev 70-talet.

Fick rekommendationen att installera luft/vattenvärmepump och en uppskattad kostnad för det var ca 200000-250000kr (inom- och utomhusdel, rördragning och radiatorer).  dontknow

Jag undrar därför om det är något särskilt jag ska tänka på om jag tex vill ha en ackumulatortank till (är det en bra ide och hur mycket extra skall jag räkna på att det kostar?) och en vattenmantlad kakelugn (samma fråga gäller här... är det en bra ide och hur mycket extra ska man räkna att det kostar?)? Vad ackumulatortanken och kakelugnen kostar i rent inköpspris kan jag ju ta reda på men kostar det något mer? Och är det någon specifik typ jag skall välja? Kan jag köpa till acktanken och kakelugnen vartefter eller måste de köpas samtidigt med övriga systemet?

Jag kan ju inte så mycket om värmepumpar osv men jag ska nog lyckas lära mig så småningom... :-*

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du måste berätta mycket mer om huset.
Storlek, hur många rum och våningar, tidigare elförbrukning för uppvärmning, var i landet, osv.

Alla vanliga LVVP som man köper som färdiga system har en innedel med en tank som är avpassad för att sköta husvärmen. Om du ska koppla på en vattenmantlad vedeldad kamin av någon sort så är det klokt att ha en separat tank till den. Exakt hur man kopplar det hela sen, om man gör som jag har det att den vedvärmda tanken fyller på LVVP-tanken i lagom takt, eller om man har en omkopplare som gör att radiatorsystemet antingen sköts av LVVP-tanken eller den vedvärmda, är väl lite av en smaksak, men påverkas också av vilket fabrikat av LVVP du väljer.

Det enklaste borde vara att gå till några olika firmor som säljer olika fabrikat och förklara läget. Dom borde kunna ge en grov uppskattning av hur deras system skulle se ut.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett gott råd är att ta det lite lugnt och inte börja göra en massa saker utan ha tänkt genom det hela först.
Eftersom huset har direktel så behöver ni konvertera till vattenburen värme.
Ta då en titt på golven och fundera om ni ska ha kvar dom eller ska golven bytas?
I så fall är det läge att dra in vattenburen golvvärme istället för radiatorer.
I annat fall behöver ni nya radiatorer och räkna med en kostnad på ca 4000-5000 kr/radiator.
En luft/vatten värmepump kostar ca 80-100 kkr om det ska va nått att ha, men sen skulle jag nog inte skaffa vattenburen vedeldning till detta, det finns för lite ekonomi i det.
Vill ni myselda så skaffa en vanlig kamin istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilket värmesystem ska jag välja och vad kostar det?
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2014, 11:30:11 »
Jag funderar pÃ¥ att köpa ett hus men behöver ta reda pÃ¥ vad det kommer att kosta att fixa till.  help

Det har eternitfasad, dvs varken jag eller en hantverkare vill borra i fasaden.
Det är direktverkande el och alla elementen måste bytas ut då de är gamla och drar för mycket el.
Varmvattenberedaren är från 60-talet... ev 70-talet.

Fick rekommendationen att installera luft/vattenvärmepump och en uppskattad kostnad för det var ca 200000-250000kr (inom- och utomhusdel, rördragning och radiatorer).  dontknow

Jag undrar därför om det är något särskilt jag ska tänka på om jag tex vill ha en ackumulatortank till (är det en bra ide och hur mycket extra skall jag räkna på att det kostar?) och en vattenmantlad kakelugn (samma fråga gäller här... är det en bra ide och hur mycket extra ska man räkna att det kostar?)? Vad ackumulatortanken och kakelugnen kostar i rent inköpspris kan jag ju ta reda på men kostar det något mer? Och är det någon specifik typ jag skall välja? Kan jag köpa till acktanken och kakelugnen vartefter eller måste de köpas samtidigt med övriga systemet?

Jag kan ju inte så mycket om värmepumpar osv men jag ska nog lyckas lära mig så småningom... :-*

Var är huset beläget och vad kostar huset?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!