Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärma luft genom markrör  (läst 9699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steffo78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Förvärma luft genom markrör
« skrivet: 13 december 2005, 16:36:42 »
Läste för ett tag sen om ventilation till en skola där man skickade luft genom en kanal under mark för att värma på vintern och kyla på sommaren. Fick då en idé om detta.
En sån kanal kopplad till en luftvärmepump borde göra att verkningsgraden stiger.
Kan också tänka mig nån styrning där luften tas direkt när rörluft är kallare för att vara säker på höst/vår.
Samma princip som markvärmeslingor + kollektor för luft men luftbaserat.
Frågan är hur långt rör och vilken area på röret?
Jag tror att det är möjligt men ekonomiskt vet man aldrig.
Är det någon som är duktig på att räkna på hur mycket värme som kan utvinnas på detta sätt?
Hur mycket energi finns det i marken?
Problemen med L/L pumparna kanske kan överkommas med en sån lösning, tänker på kalla vinterdagar när effekten är låg..

Har svårt att släppa denna ide nu och måste höra om nån håller med.
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #1 skrivet: 13 december 2005, 20:26:40 »
Eller så gräver du ner lite vanlig jordvärmeslang som du leder upp vid din L/L pump där du monterat ett billigt bilkyl från skroten. En plåtslagare skulle kunna tillverka en kanal så luftpumpen suger direkt från den förvärmda luften från bilkylet. På så sätt behöver du inte gräva lika mycket, eftersom brinen i slangen kan ta till vara på energi från marken mer effektivt än rör med luft i.

Man brukar säga att jordvärmeslangen ger ca 20w per meter, så har du en 4kw pump blir det 200m slang.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad steffo78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #2 skrivet: 13 december 2005, 22:26:38 »
LÃ¥ter som en bra ide!
Förmodligen mycket lättare att ta upp värmen i en vätska, man använder ju luft för att isolera!
Blir en del extra delar förstås men ingenting mot en vanlig markvärmeinstallation.
En del pill men också ganska mycket billigare, en sån kanal kan man ju göra själv.
Om man räknar med 20w/m , vilket flöde är det genom slangen?

Det jag tänkte på med luftröret var att få en riktigt simpel installation för att vinna 5-10 grader när temeraturen ute är -10.
Antagligen krävs det ganska många meter rör för att få till detta och därmed luftmotstånd som gör att fläkten i vpn måste uppgraderas. alternativt 2 parallella rör?
På något sätt måste ju arean på röret avgöra hur mycket värme som kan tas tillvara.

För att få något att göra måste man ju ha en liten plc av något slag, med denna kan man styra en lucka för att leda luften direkt eller från förvärmningen.
Borde inte vara så svårt med analog ingång för 2 temp-sensorer, eller 2 termostater med relä till digital in.
Nån slags motor och en brytare i varje ände på banan?

Tror jag har kommit fattigmans-lösningen lite närmare :D
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #3 skrivet: 13 december 2005, 23:01:20 »
På 70 talet var det vanligt att förvärma tilluft i nybyggnation av bostader.

jag hade ett hus byggt 1965 som jag monterade in till/frånluftsystem. Där förvärmde jag tilluften med ca 20-25 m markrör liknande elrör som tele kablar ligger i. De låg då på ca 1/2-1 m djup och mynnade med intag stax under min takfot. Luften in förvärmedes så att jag aldrig hade under +-0 grader till min tilluft.

Innan jag mont den slingan höll in luften -5-10 grader det gjorde att frånluften och tilluft uppvärmningen krävde mycket energi att värrma upp till rumstemperatur. Från luftVP klarade ej av detta utan mycket el gick till för att höja temp.

Jag såg det som fördel, men idag verkar det mer ovanligt? Sc:,h


Sommartid var min bostad mycket svalare än alla andra grannar. Det kändes riktigt behagligt. a:gl
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad steffo78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #4 skrivet: 13 december 2005, 23:12:07 »
Eftersom jag är född på 70-talet hade jag ingen aning om att det fanns till vanliga bostäder.
Hur grovt var röret? De rören jag har sett var inte grövre än 5cm och av plast. Det kanske var flera rör?

Det är ju snudd på idioti att inte utnyttja denna energi, med nån slags omkopplare kan systemet alltid välja varmaste källan. Du måste ha sparat många kwh med den metoden, bara 5 grader är värt en hel del när det är kallt.
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #5 skrivet: 13 december 2005, 23:23:46 »
Kanske fel på 70 talet mer över i 80.

Citera
Jag monterade min 1984, med haveri 1986 med sen såldes huset 1989.

De var samma dim som vanliga spiro rör på ca 150mm i diam. Sen sparade jag ca 2-3000kWh / år med bara dessa rör.

Vill Ni kan jag leta fram foto från den tiden. Sc:,h

Vp var av märke CTC 103. fanns även 102. med liknande system. Min hade inbyggd elpanna till rad system. CTC 102 byggde på hus utan rad system .

Sök i forumet så finner Ni mer kommentarer om denna förvärmning av tilluft.
« Senast ändrad: 13 december 2005, 23:27:01 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad steffo78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #6 skrivet: 13 december 2005, 23:37:28 »
150mm låter mer som jag tänkte mig!
Kul att höra att det fungerar iallafall, hade ju tänkt att utvinna lite mer energi än detta.
Men om man kan få 2000kwh från 25m spirorör är det ok tycker jag.
Du behöver inte leta foto för min skull, har en livlig fantasi.
Ska söka lite på forumet igen, prövade på google utan lycka och jag kan inte hitta sidan om skolan igen.
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #7 skrivet: 13 december 2005, 23:47:47 »
Kan påtala att kritik har hörts om att det skulle skapa allergi för risk på bakerier i luften som kan vara fuktig, men jag hävdar att vanligare är att frånluft med sk överluft som skickas in igen skapar detta problem. b00k


det gäller att med alla vent system specielt tilluftsystem att rengöra dem regelbundet föratt minska grogrund av bakterier. Luften ute är ej alltid så ren. :P
« Senast ändrad: 15 december 2005, 18:10:16 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad steffo78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #8 skrivet: 13 december 2005, 23:55:03 »
Hittade dina andra trådar där jag läste om detta, planen var att använda luften till en värmepump utomhus och då får man ju "galvanisk isolation" mot inneluften.
Tänkte ta reda på hur mycket energi som kan utvinnas på detta sätt, ska fortsätta söka mer info om detta.
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #9 skrivet: 14 december 2005, 16:54:05 »
Svar till steffo.
Vid markvärmepumpar är det vanligt med 400m 40mm slang.
Om Du väljer 40m 400mm spirorör får du samma kontaktyta med marken.
Fläkten drar en hel del elenegi.
Kanske inte lönsamt med förvärmning.

Utloggad steffo78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #10 skrivet: 14 december 2005, 17:18:37 »
Svar till steffo.
Vid markvärmepumpar är det vanligt med 400m 40mm slang.
Om Du väljer 40m 400mm spirorör får du samma kontaktyta med marken.
Fläkten drar en hel del elenegi.
Kanske inte lönsamt med förvärmning.

Fläkten ska ju ändå gå men det extra motståndet i form av ett långt rör får man inte tillbaka, luftmotstång i ett rör har jag ingen aning om hur man räknar på.
Kanske att 40m ger för lite alternativt blir så nedkylt att effekten uteblir.
Stämmer att ytan blir lika stor, cirka 50m2.
Att användas som komplement när det blir kallare ute tror jag är lönsamt, tanken var i så fall att ha en lucka som styr luften från röret och när uteluften är varmare kopplas röret bort.


Eller så gräver du ner lite vanlig jordvärmeslang som du leder upp vid din L/L pump där du monterat ett billigt bilkyl från skroten. En plåtslagare skulle kunna tillverka en kanal så luftpumpen suger direkt från den förvärmda luften från bilkylet. På så sätt behöver du inte gräva lika mycket, eftersom brinen i slangen kan ta till vara på energi från marken mer effektivt än rör med luft i.
Man brukar säga att jordvärmeslangen ger ca 20w per meter, så har du en 4kw pump blir det 200m slang.

Efter en stunds filurande kom jag på att man kan faktiskt montera en kylare framför luftintaget (givetvis tätt) och låta cirk. pumpen gå när styrningen tycker att det är lönsamt.
Om det inte är lönsamt får luften bara passera genom kylaren som om den inte fanns där.
Under avfrostning stängs cirkulationspumpen av för att spara energi, borde finnas nån slags utgång på vp:n?
Det går ju att logga avfrostning så nån sorts envägskommunikation ut från vp kan inte vara omöjligt.
På detta sätt går ingen onödig energi till cirk. pumpen.


Kul att fler har "galna" ideer och teorier!  Har inte blivit offentligt hÃ¥nad än, tacksam för det och alla som tänker till. :D
Ska förmodligen gräva lite på baksidan och när det händer ska nån form av experimentrör skickas ned, billigt är melodin och kanske kan jag göra grävningen själv om jag får tag på liten maskin.
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme

Utloggad steffo78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #11 skrivet: 15 december 2005, 18:07:51 »
Liten parentes:
Om jag använder en kortare värmeslinga på 150m, kopplar på en pump och kopplar till en kylare.
Behövs det nÃ¥gra andra delar som expansionskärl?  förstÃ¥s vätskan som ska vara i slangen.
Blir isåfall ett ganska idiotsäkert och mycket simpelt system.
Blev positivt överraskad av priset på slang, 1700kr för 200m kan ju inte påstås vara dyrt.
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #12 skrivet: 15 december 2005, 20:59:06 »
Expansionskärlet är nog bra att ha. Vätskan minskar och ökar i volym med temperaturen, så någon typ av expansionsmöjlighet är nödvänding för att inte kyl och slang skall ta skada. Det som används vid jordvärme installationer är ett genomskinligt plastkärl som kopplas på ingående slang/rör, i ditt fall innan kylet. Det kan inte kosta mer än högst ett par hundralappar att köpa, plus anslutning och upphängning.

Det är också här luft som blivit kvar i slingan samlas när cirkpumpen går.

Vidare behöver du 1 st smutsfilter och 3 st kulventiler för fyllning och avluftning plus diverse rördelar (för några hundralappar högst).
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Sten Söderberg

  • Gäst
Sten Söderberg
SV: Förvärma luft genom markrör
« Svar #13 skrivet: 27 december 2005, 22:02:16 »
Inspirerad av Mats Wolgast  och hans bok "Bygga och bo 80-talet" lade jag ner en markluftledning i samband med källarväggarbete.
Har två parallellanslutna plastledningar om vardera 130 mm i diameter som terminerar i ett litet källarrum. En sugande 24 V Dc-fläkt sitter i detta källarrum och jag kan med spänningen till denna variera flödet inom vissa gränser.
 En ledningsgren om ca 25 m ligger i sin hela längd pÃ¥ ca 1 1/2 m djup och har en 60 mm tjock markisolering ca 30 cm under markytan och 1,2 m bred. Den andra grenen ca 35 m lÃ¥ng och med varierande djup förläggning.  Vid luftintagsänden endast ca 0,4 m djup och sista 12 m med ett djup pÃ¥ 1 1/2 m.  Jag har beräknat den avgivna effekten till ca 10W/m ledning som genomsnitt. Dvs drygt 0.5kW naturligtvis helt beroende pÃ¥ utetemperatur.  Kanske har hälften av energibehovet för att värma tilluften till ca 20 grader tillgodosetts med denna markledning.
Från detta källarrum leds sedan luften i spirorör till ett utsläpp direkt under den kombinerade kyl-frysen. Denna svala luftström garanterar god kylning till dessa.
Den avgivna energin kan i brist pÃ¥ logg bara uppskattas till mellan 1,5 och 3 MWh per Ã¥r. Ledningen har fungerat i ca 23 Ã¥r med tvÃ¥ fläktbyten.  Inkommande luft har en temperatur aldrig understigande plus fem grader.  PÃ¥ en varm sensommar aldrig överstigande 18 grader.
Nuvarande fläkt är tänkt att drivas med 12v Dc frÃ¥n en pluggin-transformator med likriktare. Vid direkt solstrÃ¥lning seriekopplas likriktaren med ca 15 V frÃ¥n en solpanel varvid fläkten gÃ¥r med maximal effekt om ca 16 W.  Effektförbrukning nattetid är endast ca 6W.  Ett grovt överslag ger en tot avgiven energimängd om minst  30 MWh sedan start. Payoff-tiden var ca 3 Ã¥r!
Har under åren samlat viss erfarenhet och delar gärna med mej.
Gringosten@hotmail.com

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!