Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken vedpanna bör man välja?  (läst 4631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Vilken vedpanna bör man välja?
« skrivet: 16 april 2014, 21:22:05 »
Jag har en kund som eldar i en gammal ERYL mot en Eco Zenit. Funkar fint enligt honom själv. Nu börjar ERYL pannan säga upp sig efter många års eldande. Den läcker lite i underkant. Jag har ingen erfarenhet av vedeldning och vet inte vad jag skall rekomendera. Men eftersom det finns otroligt mycket erfarenhet här på forumet så riktar jag frågan hitåt. Vad skall man välja? Tror inte att det är aktuellt med någon värsting. Gubben är snart 75 så jag tror inte han vill lägga hur mycket som helst. En priseffektiv panna är nog att rekomendera. Allt borde ju vara bättre än ERYL modell tidigt 60tal.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken vedpanna bör man välja?
« Svar #1 skrivet: 17 april 2014, 10:53:25 »
Vid snart 75 skulle jag ha satsat på en underhållsfri värmekälla istället för nåt som skall eldas och sotas.

Och eftersom du ställer frÃ¥gan pÃ¥ ett värmepumpsforum sÃ¥ vet du säkert vilka svar du kommer att fÃ¥...  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken vedpanna bör man välja?
« Svar #2 skrivet: 17 april 2014, 13:59:15 »
Om han har en EcoZenith är det väl bara att hänga på en av CTCs pannor? Fast det vore väl bättre att göra som Purjo skriver, och ställa dit exempelvis en EcoAir 400-serien. Den funkar även när han inte orkar med veden...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vilken vedpanna bör man välja?
« Svar #3 skrivet: 17 april 2014, 15:27:26 »
75år.. Övetala gubben att välja något annat.
Fast slutar han med veden så brukar det inte ta lång tid innan man ramlnar av pinnen
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Vilken vedpanna bör man välja?
« Svar #4 skrivet: 17 april 2014, 19:33:41 »
På pricken Hansson. Lite det som håller gubben igång. Eco air har varit på tal. Tom solpaneler. Nä han vill fortsätta elda.
Hittade en billig Focus. 21000 exl moms. Sneglat lite på ATOS oxå. ???
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken vedpanna bör man välja?
« Svar #5 skrivet: 17 april 2014, 20:47:30 »
Om pannrummet ligger inne i huset ska han inte köpa varken Focus eller åtminstonde inte de äldre Atmos pannorna för dom ryker in grymt vid ved inlägg Atmos kanske har kommit med bättre modeller nu pannan jag provade var ca 5 år med sugande fläkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Vilken vedpanna bör man välja?
« Svar #6 skrivet: 17 april 2014, 20:55:22 »
HÃ¥ller inte med smurfen om focus pannorna som jag anser är riktigt bra. Det gubben vill ha är nog nÃ¥got som sväljer minst 50 cm ved och ligger pÃ¥ ca 25 kw. En sökning pÃ¥ blocket sen är gubben nöjd  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken vedpanna bör man välja?
« Svar #7 skrivet: 17 april 2014, 21:00:24 »
Kanske finns olika modeller av Focus tror den heter nÃ¥tt med Eco  Sc:,h hur som helst den är säkert bra sÃ¥ länge man klarar sig med 1 st ved inlägg för det gÃ¥r inte fylla pÃ¥ ved om pannan är halvfull utan att det ryker in massor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vilken vedpanna bör man välja?
« Svar #8 skrivet: 18 april 2014, 18:27:52 »
Den här kanske?
http://www.rinkabyror.se/artikel/baxi-perifal-bonus-light/

Baxi pannorna brukar brinna fint utan puffar och ett evigt skruvande på luft spjälen.
Focus pannan är det väl rätt många som har haft problem med att brinna bra på ett annat forum
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!