0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Glasull och stenull bör man undvika i gamla hus, de har den egenskapen att de samlar på sig fukt som inte avdunstar trots rätt ventilationFukt kommer alltid upp genom tak-konstruktionen i riktigt gamla hus där den sedan kondenserar i ull-isoleringen och stannar där
"Myten" om att mineralull "samlar på sig" vatten kommer kanske från oss som sett åtskilliga "projekt" där "gullfibern" varit helt genomvåt pga kondens. Fukten har alltid kommit innifrån då det saknats diffspärr och under den kalla årstiden har kondensen frusit i isoleringen för att vid mildare väderlek tinat och fyllt väggar och tak med vatten. Ibland är det inga problem men jag skulle ALDRIG chansa.
Jag har bytt sågspån mot mineralullsskivor på min vind. Huset byggt 1937. Gjorde så här:Skottade ut sågspånet i säckar. Det blev några stycken, men det var bara 1dm tjockt mellan bjälklagsreglarna på typ halva vindytan, som totalt är 70m2. Fuktspärr:Innertak under vindsbjälklaget: målade pärlspåntsbräder på 75x200mm takreglar. Kompletterade med plastfolie mellan takreglar på innertaksbräderna fastklämd mot takreglarna med spikade trälister.Isolering: 4 lager mineralullsskivor total tjocklek 380mmVentilation: in genom takfoten längs husets långsidor och via 4cm luftspalt upp på vind över isoleringslagret och ut genom 4 nockventiler.
Jag svarade på mekanikerns inläggjag tycker inte heller att man ska blanda material, alldeles särskilt inte organiskt material med nyare, inte bara pga olika egenskaper, men man bör också kontrollera hur det ser ut innan man lägger på ett nytt lager. Jag vet inte riktigt men det här med stenull och glasull kontra organiska isolermateral verkar lite religion hos en del, jag vill påminna om att 99,9 % av alla hus i Sverige är isolerade med stenull eller glasull i taket, och vad jag vet har det aldrig varit några problem med det. En gång har jag sett problem, det var ett hus jag skulle hjälpa ett par kompisar att besiktiga inför ev köp, familjen som bodde där anordnat sin tv-rum alldeles nedanför vindsluckan, och när besiktningstiden var inne satt hela familjen parkerad, och jag kan säga som så att familjen inte precis hjälpte till när jag ville hämta en stege för att kunna öppna luckan. När jag väl kom upp visade det sig att de hade isolerat med rockwoolen ut mot takfoten utan luftspalt, och möglet var vitt och frodades. Men det var inte rockwoolens fel.