0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har inte räknat på det men man kan ju fundera på varför inga stora energibolag (i alla fall vad jag vet) har investerat i stora solcellsparker om det nu skulle vara lönsamt med solceller.Mälarenergi har byggt upp en solpark utanför Västerås, riktning mot Enköping. Dom säljer andelar i dessa, lär vara slut redan.
8 år känns betydligt mer lockande. Men jag ska nog inte koppla själv, så jag inte är elare. Men montera kan jag alltid Sen är det ju eg inte för ekonomins skull jag är nyfiken på sol-energi utan mer för den goda sakens skull.Jag ska försöka studera lite mer och titta in på det där forumet.Visst kan man fortfarande ansöka om bidrag till sånt här?Tror att gumman kommer bli en aning sur på mig när jag kommer dragandes med det här, hon har inte riktigt landat i bergvärme installationen än
Nyckelfärdig är dyrt och GDS är billigare, mycket billigare. Hade jag varit rik så hade jag beställt nyckefärdigt och klätt in alla tak jag har och struntat i ekonomin. Nu är jag inte det och vill gärna se prylarna betalda innan jag dör så jag tar det lite pö om pö, de sista jag beställt från en tysk säljare har landat på drygt 8kr/W inklusive moms och frakt till ytterdörren.Du kommer ner under 6kr/W plus frakt om du beställer många.Annars kanske det kan vara lämpligt att börja med något litet som fungerar oavsett om du vill utöka eller inte? Sen vet du vad du får ut och kan avgöra om du vill fortsätta.En microinverter och en 240W panel får man för ca 2700kr plus frakt.
TUCSONOR, de jag köpt från Tyskland är dessa 12-voltare av JWS https://www.jws-store.de/solarenergie/solarpanels-poly/ ca 7kr/w plus frakt. De har alltid varit snabba och skött sig när jag handlat. De hade gått upp en smula nu ser jag. Priserna borde gå ner istället...
Mälarenergi har byggt upp en solpark utanför Västerås, riktning mot Enköping. Dom säljer andelar i dessa, lär vara slut redan.