0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: svh9633 skrivet 13 december 2005, 08:17:01Hej och tack för era svar och er tid!Jag får helt enkelt kolla upp detta. Vore det inte bra om radiatortillverkare hade någons sorts standard där de garanterar att en viss modell är bra för värmepumpar med lagom mycket vattenvolym!? Hur mycket vatten i systemet bör man ha? Tex om jag vet att jag ska ha x antal element. De rymmer y liter per meter. Då borde jag få fram hur stora element jag bör ha. (Självklart så måste man räkna med vätskan i golvvärmen men den har ungefär hälften i framledningstemp, kan jag då helt sonica dela vattenvolymen i de rören med 2?)Vad tror ni om att ha tilluft via elementen. De borde väl vara smartare än att ha tilluften någon annanstans? För man slipper kalldrag, man har ju alltid uppvärmd luft i huset.Det ska tilläggas att jag även har beställt en kassett till den öppna spisen på 10kw (om man nu eldar så hårt) som kommer att värma upp murstocken. Dessutom är huset dränerat med 10cm isodrän nyligen.Om du dimensionerar ditt system som jag beskrev tidigare så får du tillräcklig volym. Du kommer aldrig att få så höga framledningstemperaturer att du får dålig verkningsgrad, inte ems om volymen är lite väl lite."PC22" radiatorer är väl lämpade för värmepumpsdrift. (dubbla vattenmagasin och dubbla konvektionsplåtar)Att tillverkarna inte skriver ut detta beror nog på att det i 99% av fallen är VVS-installatörer som köper radiatorerna, det vet vad som är lämpligt och inte lämpligt.
Hej och tack för era svar och er tid!Jag får helt enkelt kolla upp detta. Vore det inte bra om radiatortillverkare hade någons sorts standard där de garanterar att en viss modell är bra för värmepumpar med lagom mycket vattenvolym!? Hur mycket vatten i systemet bör man ha? Tex om jag vet att jag ska ha x antal element. De rymmer y liter per meter. Då borde jag få fram hur stora element jag bör ha. (Självklart så måste man räkna med vätskan i golvvärmen men den har ungefär hälften i framledningstemp, kan jag då helt sonica dela vattenvolymen i de rören med 2?)Vad tror ni om att ha tilluft via elementen. De borde väl vara smartare än att ha tilluften någon annanstans? För man slipper kalldrag, man har ju alltid uppvärmd luft i huset.Det ska tilläggas att jag även har beställt en kassett till den öppna spisen på 10kw (om man nu eldar så hårt) som kommer att värma upp murstocken. Dessutom är huset dränerat med 10cm isodrän nyligen.
Nja, det där håller jag absolut inte med om.Jag har ju i princip golvvärmetemp ut på mina radiatorer, rätt dåligt isolerat hus, och radiatorytan kommer inte i närheten av golvytan.I garaget skulle jag montera en eller två fläktradiatorer, typ de som säljs på Jula.I tvättstuga och förråd brukar det inte vara så stora golvytor att det är ett problem att hitta radiatorer som räcker till även om de bara får 40-45 grader vatten som mest.Golvvärme kan väl som regel inte ge mer än runt 50W/m2 vid 45/40 så om du dimensionerar dina radiatorer för ca 70W/m2 vid DT30 i radiatorberäkningstabellerna så skall det bli rätt lika förutsättningar.
Skulle gärna se en graf över värmeavgivning för både golvvärme och radiatorer i förhållande till framledning.Kanske är det som du säger att radiatorer blir mycket effektivare med högre temp, men i så fall är det konstigt att kurvorna inte är annorlunda i styrdatorn beroende på golvvärme/radiatorer - jag har i alla fall aldrig sett eller läst något sådant.Jag ifrågasätter dig absolut inte för att förringa dina kunskaper, men när jag hör något helt nytt så vill jag gärna se någon form av bevis för det som påstås så att jag kan ändra mig, inte bara för att jag "tror på dig", utan för att du bevisat att du har rätt.