Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvvärme (läst 2240 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jouni88
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Jouni88
Golvvärme
«
skrivet:
04 mars 2014, 23:37:35 »
Citera
Har nyss installerat och börjat använda golvvärmen i min verkstad, värmekällan är en gammal gjutjärnspanna på ca 30kw.
Mitt system funkar bra (tror jag) men tycker det tar länge att få golvet från 10-20 grader (ca 6h).
Värmen på vattnet jag kört in har jag på ca 40 grader. Returen är ca kroppstemperatur.
Ytan jag värmer nu är ca 100m2 med ca 300m 20mm golvvärmeslinga, c/c mått 35cm. (12cm betongplatta med slingorna ovanför armeringen).
Jag undrar av nyfikenhet hur länge det skall ta att få upp värmen på golvytan (vi säger från ca 10 till 20 grader).
Samt hur varmt vatten ni kör in i era slingor och vilket tryck i rören det skall vara..
Jag är medveten om att man inte kan få exakta svar på det jag undrar så jag är mest ute efter ideer och eventuella förbättringar jag kan göra.
// Johnny
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
SV: Golvvärme
«
Svar #1 skrivet:
05 mars 2014, 00:21:37 »
Citera
12 kubik betong som skall höjas 10°C med samtidigt värmeuttag till rummet tar ju sin tid. Ngn kan säkert knappa ihop hur mycket energi du behöver lagra i din betong innan den når 20°C istället för 10°C.
6h låter ju inte orimligt även med så hög framledning som 40°C.
1 bar håller jag då jag även har en övervåning. Min framledningstemp i husets slingor är väl knappast relevant då där är värme hela tiden o annan isolering, men ca 25°C yttemp med en beräknad framledning på 29°C.
Hade jag varit dig hade jag kopplat på en fläktkonvektor dessutom, du lär få upp tempen betydligt snabbare i verkstaden. Att golvet tar tid att få upp i temp får du väl kompensera med en sådan där garageho... ....eh... montörsvagn första timmarna!?
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #2 skrivet:
05 mars 2014, 06:42:28 »
Citera
Ja, det är ju närmare 30 ton betong som skall värmas...
Räknar man på det enligt formeln
t=(m*Cp*ΔT)/P
och antar att betongs värmekapavitivitet är ca 1kJ/kg*K och att pannan levererar ca 20kW till golvet så borde det ta ca 4 timmar. Dock tar inte den beräkningen med att betongen kyls av både uppåt och nedåt under uppvärmningen, så 6 timmar i verkligheten verkar rimligt.
«
Senast ändrad: 05 mars 2014, 23:12:51 av purjo__
»
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Jouni88
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jouni88
«
Svar #3 skrivet:
05 mars 2014, 22:55:35 »
Citera
Ja det verkar ju som att jag har lyckats rätt så bra då direkt utan tidigare erfarenheter, och mycket goda råd har jag även fått från detta forum så det är jag tacksam för! Någon fläkt kommer jag nog att sätta in men det blir väl till en ny vinter. En sak i taget, har halvfärdig gård + panelen, hängbrädor och rännor fattas på garaget så det är prioritet nr1 just nu! Sedan nån gång skall jag nog dra in rören till huset också så jag får det värmt med samma system. Det är mycket jobb med veden men då man får elräkningen så är det helt klart värt besväret!
Loggat
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3123
Karma +0/-1
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #4 skrivet:
06 mars 2014, 11:17:08 »
Citera
Värt besväret att ha pump ja. Om du inte har egen skog, traktor, vagn, vedklyv och är frisk och iordning?
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Jouni88
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jouni88
«
Svar #5 skrivet:
06 mars 2014, 20:36:00 »
Citera
Värt besväret att elda, hugga ved osv. De e tungt men man blir inte lika sur då man får elräkningen.
Har egen skog hur mycket som helst, traktor vedklyv men inom något år beroende på ekonomin så skall det nog automatiseras det med!
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
«
Svar #6 skrivet:
06 mars 2014, 22:38:05 »
Citera
Skogsvård och eldande är en hobby/intresse för dem som vill och har möjlighet, till på köpet blir det lite terapi och träning.
Framlidne farsgubben körde ved och solpaneler, jag i min tur kör bergvärme och med lite tur "snart" solceller. VP har förbrukat ca 2600-3000kWh okt-feb, helt ok med 21,5 °C i hela huset.
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1460
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
LG86
alvinpalv
christoferrr
Wangski
Johnlennonx
d98josu
Raketost
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info