Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilket är effektivast VB slinga i VV-tank eller VV-batteri i VB-tank?  (läst 3429 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är lite nyfiken på följande.
Vilket är effektivast egentligen, när det kommer till att värma färskvatten snabbt?

Alt. 1: Värmebäraren går in med en slinga i en stor varmvattentank för att genom slingan kunna värma upp vattnet, dvs själva färskvarmvattnet finns i en stor tank.
ELLER
Alt. 2: Färskvattnet värms genom att flödas genom ett varmvattenbatteri (många många slingor) som i sin tur finns en stor tank med varmt vatten avsett för värmebäraren.

Man skulle kunna säga att de olika alternativen är rätt lika fast omvänt.

Någon som känner till vilken medtod som är effektivast? Exempelvis för att det skall kunna levereras tillräckligt med varmt vatten när man duschar riktigt länge, många personer efter varandra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det beror nog mer på längd och utformning på slingan/slingorna än vilken teknik som används.
Rent tekniskt blir det samma mängd energi som överförs om det X grader varmare VB-vattnet passerar ett rör med arean Y och värmer tappvattnet i tanken eller om X grader kallare tappvatten vatten passerar röret och värms av VB i tanken.

Det finns en intressant gammal tråd här på forumet där nån från Thermia(?) förklarar deras TWS-teknik. Jag skall se om jag hittar den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30700
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nibe och Thermia har ju fallet med värmeböraren i slinga och tappvarmvatten i tanken.
Fördelen med detta är ju att man då har ett förråd med varmvatten som kan störttappas till ett bad med maxflöde utan problem.
CTC har VV-slinga i värmebörare och i deras manual kan man läsa följande:

Citera
!Undvik att spola
varmvatten med
högsta hastighet.
Tappar du istället upp ett
bad lite långsammare får
du en högre temperatur
på vattnet.

Jag tolkar det som att det är svårt att få till så pass bra värmeöverföring till en VV-slinga att den fixar riktigt högt flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Fördelen med slinga för tappvattnet är att man slipper legionellaproblemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maos66

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Jag har en 500l acktank med förvärmingsslinga i botten och slutvärmingsslinga i toppen. Håller jag 35-40C i botten av tanken (VP) och 60C i toppen (El-spets) så kan du duscha obegränsat. Barn kan tappa upp badvatten "obegränsat". Den enda gången vi behöver höja toppen av tanken till kanske 80C är när frugan skall bada. Hon å andra sidan har en badtemp som utan vidare kan användas till att koka kräftor och sterilisera män. => Har aldrig egentligen upplevt någon begränsning av vv-mängden med slingor.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, med tillräckligt mycket vatten och tillräckligt lång slinga borde det funka. Problemet med CTC's panna är nog att det är lite för lite vatten och/eller för liten slinga. Jag hade själv en 15 meters slinga i acktanken i mitt förra fliseldade system. Det var aldrig några problem med varmvattnet där heller. Slingan satt 1/3 från toppen och tanken på 1000 liter värmdes via kulvert och höll sällan mer än 60-65 grader i toppen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Följande citat från CTC har jag erfarit själv:
Citera
!Undvik att spola varmvatten med högsta hastighet.
Tappar du istället upp ett bad lite långsammare får du en högre temperatur på vattnet.

Vår gamla panna hade ju varmvattenbatteri i en stor tank för värmebäraren (300 liter tror jag det var). Och när man hade duschat för länge så kunde vattnet plötsligt gå ner lite i temp, inte till iskallt men mer ljummet. Och då hade vi ändå tempen ställt rätt snålt, på ca. 55 °C. (när vi hade tempen på 65 °C hade vi typ aldrig det problemet)
Och det man då gjorde va att strypa kranen lite, eller helst stänga av helt, för några sekunder, ja, kanske 10-15 sek, helst uppemot 30 sek. Så hade man varmt vatten sedan igen en bra stund.
Så varmvattnet var ju aldrig ett problem för oss.
Nu däremot, blir det ju tvärt om med tekniken. Dvs, VB-slinga inne i varmvattentanken, så då undrar man ju om det kommer kunna värma vatten lika snabbt när varmvattnet väl har "tagit slut", eller gått ner så mycket i temp att det känns för kallt att duscha i.
Skall bli väldigt intressant att se ifall en modern Nibe pump kan leverera varmvatten lika snabbt som ett gammalt CTC system, förutsatt att man har samma temp på VB.

Edit: Förresten, att man har extra acktank för VB på 100-liter borde väl ändå bidra till att man får VV snabbare, med tanke på att där ju då finns mer varmvatten i värmesystemet att ta av?
Frågan ställer jag av den anledning att man ju egentligen ej behöver extra acktank för inverterpumpar. Men med avseende för varmvattentillverkning borde det väl vara ett lika stort plus att ha acktank till en inverterpump, som till en on/off pump? Eller tänker jag fel nu?
« Senast ändrad: 24 februari 2014, 15:33:53 av Flinta »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vanligtvis sätter man ju en extra tank mellan VP'n och värmesystemet. Då påverkar den inte varmvattentillverkningen på nåt sätt (såvida man inte har en förvärmningsslinga i tanken). Jag har aldrig sett nån lösning där man sätter en extra tank mellan VP'n och varmvattenberedaren, men det kanske finns såna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vanligtvis sätter man ju en extra tank mellan VP'n och värmesystemet. Då påverkar den inte varmvattentillverkningen på nåt sätt (såvida man inte har en förvärmningsslinga i tanken). Jag har aldrig sett nån lösning där man sätter en extra tank mellan VP'n och varmvattenberedaren, men det kanske finns såna...

Nä just det ja, vid VV-tillverkning stänger ju växelventilen i VP, så då spelar det ju ingen roll om man har extra acktank.

Fast på ett sätt spelar det ju roll, om än ej för varmvattentillverkningen, så för värmebäraren. För om man behöver mycket varmvatten så VP får hålla på och tillverka VV riktigt länge, så finns där ju värme ackumulerat för VB i acktanken. Så lite positivt torde det ju vara, även för inverterpumpar.
« Senast ändrad: 24 februari 2014, 15:47:11 av Flinta »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!