När jag läser om golvvärme i källare har de flesta kunskapare rådet att ventilera bort fukt under en platonmatta t.ex. Sen bygger man på med isolering och värmeslingor ovanpå.
I våtrum på c: 20 kvm vill jag inte ha Platonmattan då det kan bli svårt med ventilationen av fukt i plattan samt att fuktvandring känns bra genom klinkerfogarna.
Det skulle iofs kunna gå att få till utsug under platonmattan i en kort stålreglad vägg (duschen), bastun och i golv in till nästa rum om den också läggs med Platon el. likn. vilket kan bli i nära framtid.
Fick en tanke ett annat material som både isolerar, ger fuktgenomsläpplighet och utan problem? kan täckas med kakel/klinker.
Ta te.x nån porös tegelplatta på några cm gärna med spår i för golvvärmeslangen. Lägg ut på golvet, limma fast mot golvet och lägg slingorna i spåren eller mellanrummen mellan plattorna.
Nån som provat att göra nåt liknande?
Jag kan inte se nån risk i detta men är inte insatt i byggkonsten utan stödjer mig mer på lite kunskap om allmän fysik.
Plan B om det skulle bli fuktproblem underifrån är att ventilera som om det var en platonmatta, det blir ju luftigt under golvspackelkakan om man lägger keramikplattorna lite glest.
Fördelar: bra bärighet, ålderbeständigt, billigt
Nackdelar: sämre isolering kanske, bygger mer på höjden, ingen har testat för 30 år sen eller mer.
Bergvärme och tänker dra ut det sista ur returen från huset i övrigt.