Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket bilmärke skulle du välja om du skulle köpa en ny bil idag?

Volvo
19 (15.4%)
Volkswagen
11 (8.9%)
Toyota
11 (8.9%)
Ford
5 (4.1%)
Hyundai
4 (3.3%)
Renault
0 (0%)
Peugeot
1 (0.8%)
Kia
7 (5.7%)
Mitsubishi
3 (2.4%)
Nissan
3 (2.4%)
Mazda
1 (0.8%)
Opel
3 (2.4%)
Citroen
2 (1.6%)
Skoda
12 (9.8%)
Mercedes
6 (4.9%)
BMW
12 (9.8%)
Audi
9 (7.3%)
Subaru
8 (6.5%)
Honda
2 (1.6%)
Fiat/ Jeep
1 (0.8%)
Annat märke (t.ex. Alfa Romeo, Lancia, Crysler, Mini...)
1 (0.8%)
Tesla
2 (1.6%)
Lexus
0 (0%)

Antal personer som röstat: 123

 

Författare Ämne: Vilket bilmärke skulle du köpa?  (läst 146745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #270 skrivet: 06 oktober 2015, 14:37:14 »
Den katastrof som målas upp i media, vist har dom farit med osanning men vad hade hänt om det inte kommit fram? Jo absolut ingen ting.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #271 skrivet: 06 oktober 2015, 14:50:14 »
quote author=Bigfoot
Citera
Aha, men det förklarar ändå inte varför det inte är otto-motorn som landets oberoende lärosäten och för den delen biltillverkarna forskar på.
Jag tror inte alla ingenjörer inom bilindustrin är så dumma att de utvecklar andra motorer och alternativ när svaret är otto-motorn.
Lärosätena vill ha patent och pengar och biltillverkarna vill ha patent och sälja många bilar, om det är så enkelt som du skriver borde nog dessa ha kommit fram till samma slutsats för länge sedan.
Du kanske borde ta och testa miljövärdena på din bil så kanske svaret till varför de inte har gjort som du.
Det gör det väl! Varför skulle man forska på Otto om företagen bestämt sig för att det går lättast att nå CO2-målen med dieslar? Ja, lärosätena vill ha pengar och denna typ av forskning är strakt knuten till vad företagen är intresserade av.
Jag har redovisat både praktiska och teoretiska skäl till varför en etanol-Otto är renast, men om du inte vill förstå, utan föredrar att läsa utvalda artiklar i NyTeknik mfl så får det stå för dig. Att du "känner" någon som varit chef eller liknande är inte mkt till trovärdighet, inte ens för dig själv. Har du tekniska frågor så svarar jag gärna, men är det bara av karaktären att "jag nog tror mer på den eller den...", då får du väl leva i din bubbla.

Citera
Eller framtiden!
Du får gärna tro på otto-motorn och etanolets förträfflighet, jag delar inte din uppfattning om att en process med en verkningsgrad på 30% är framtiden.
En del saker verkar inte riktigt gå in hos dig. Jag har förklarat att redan dagens snabbanpassade etanolmotorer är effektivare än när de körs på bensin, och jag har förklarat att den stora skillnaden i förbrukning mellan diesel o bensin med EU6-kraven (uppfyllda!), tenderar att radera ut denna skillnad.
Samtidigt finns det idag Otto-motorer som på andra sätt än genom bränslebyte, lyckas bli nästan lika effektiva som motsvarande diesel (Mercedes CGI), vilket pekar på att det inte är fysiskt omöjligt att slå dieseln med Otto.
Och jag har som sagt nått längre själv med enkla metoder. (Magerkörning med anpassad tändtidpunkt, på landsväg, samma körväg och hastighet under flera hundra mil) Min bil hade naturligtvis inte någon modern de-Nox kat som lagrar NOx mellan regenereringar, och inte heller en bra körbarhet eller originaleffekt eftersom det var en enkel mekanisk insprutning och dito tändning, men att återställa vanlig körbarhet och prestanda via modern elektronik, när behovet vid en omkörning eller liknande finns, är ju en bagatell. Samma sak med styrning av regeneringarna av en de-Nox-kat.
Det finns mkt investerat i dieselteknik hos tillverkarna idag, så det är inte så konstigt om man vill få tillbaka nedlagda pengar innan man ev börjar jobba med andra motorer.
Den senaste utvecklingen kanske får igång några intressanta diskussioner i styrelserummen framöver.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #272 skrivet: 06 oktober 2015, 14:52:07 »
Den katastrof som målas upp i media, vist har dom farit med osanning men vad hade hänt om det inte kommit fram? Jo absolut ingen ting.

Tja, tycker man 10-40 ggr högre utsläpp av cancerogena och försurande ämnen är ingenting så...
Själv vill jag att min bilkörning ska vara hållbar och inte skita ner mer än nödvändigt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #273 skrivet: 06 oktober 2015, 15:07:11 »
Frågan är väl vilken skillnad skulle det gjort med "rätt" siffror  Sc:,h
Jag tror att största problemet är att "folk" känner sig lurade men i realiteten har dom ingen aning om vad det i verkligheten innebär.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #274 skrivet: 06 oktober 2015, 15:09:56 »
Med rätt siffror hade en del bilar inte fått säljas på vissa marknader. Det hade väl gjort att tillverkarna hade fått anstränga sig lite mer och bilarna hade varit lite dyrare (och renare).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #275 skrivet: 06 oktober 2015, 15:42:43 »
Citera
Det gör det väl! Varför skulle man forska på Otto om företagen bestämt sig för att det går lättast att nå CO2-målen med dieslar? Ja, lärosätena vill ha pengar och denna typ av forskning är strakt knuten till vad företagen är intresserade av.
Nej lärosätena bedriver inte forskning enbart efter vad företagen är intresserade av.
Citera
ag har redovisat både praktiska och teoretiska skäl till varför en etanol-Otto är renast, men om du inte vill förstå, utan föredrar att läsa utvalda artiklar i NyTeknik mfl så får det stå för dig
Trafikverket, LTH och 1 artikel från ny teknik.
Citera
Att du "känner" någon som varit chef eller liknande är inte mkt till trovärdighet, inte ens för dig själv. Har du tekniska frågor så svarar jag gärna, men är det bara av karaktären att "jag nog tror mer på den eller den...", då får du väl leva i din bubbla.
Name dropping var faktiskt du som stod för för att legitimera dina påståenden, men det gick inte så bra eftersom jag vet vem han är.
Citera
Ska vi prata auktoritetsargument (vilket jag egentligen inte vill, auktoritet kommer av handling, inte vilket jobb man råkar ha) kan jag nämna att jag jobbat själv med förbränningsutveckling på den firman i 8-9 år. Min chef då är professor på Chalmers nu.

Citera
En del saker verkar inte riktigt gå in hos dig. Jag har förklarat att redan dagens snabbanpassade etanolmotorer är effektivare än när de körs på bensin, och jag har förklarat att den stora skillnaden i förbrukning mellan diesel o bensin med EU6-kraven (uppfyllda!), tenderar att radera ut denna skillnad.
Du menar att genom att ställa om tändningen och bränsleblandningen så kan man öka verkningsgraden med mer än 10%.
Och att  du gjort detta med en högfriktionsmotor och lyckats bättre än alla andra tillverkare har gjort.
Lägg nu ner! byxorna är neddragna och att springa runt som en pingvin och vifta villt med armarna tar inte bort det faktum att du gjorde bort dig genom att gå ut och påstå att dieseltekniken är död och att otto-motorn med etanol är framtidens melodi.
Kom tillbaks när du gjort fullständig emissionsmätning på din bil och visa upp resultatet så kan vi fortsätta diskussionen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #276 skrivet: 06 oktober 2015, 16:03:30 »
Citat från: Bigfoot
[quote
Nej lärosätena bedriver inte forskning enbart efter vad företagen är intresserade av.
Jo, i detta fall är det mycket så skrev jag. Naturligtvis inte 100%, men mkt.

Citera
Name dropping var faktiskt du som stod för för att legitimera dina påståenden, men det gick inte så bra eftersom jag vet vem han är.
Du skrev han, jag vet inte vem du avser om det inte är chefen du började med.

Citera
Du menar att genom att ställa om tändningen och bränsleblandningen så kan man öka verkningsgraden med mer än 10%.
Och att  du gjort detta med en högfriktionsmotor och lyckats bättre än alla andra tillverkare har gjort.
Lägg nu ner! byxorna är neddragna och att springa runt som en pingvin och vifta villt med armarna tar inte bort det faktum att du gjorde bort dig genom att gå ut och påstå att dieseltekniken är död och att otto-motorn med etanol är framtidens melodi.
Kom tillbaks när du gjort fullständig emissionsmätning på din bil och visa upp resultatet så kan vi fortsätta diskussionen.
Din arrogans gynnar inte din sak.
Givetvis kan min motor inte utgöra mer än en indikation på vad jag påstår, att jag skulle presentera fullständiga emissionsmätningar innan såna som du börjar lyssna är ju barockt. Det är inte på den nivån du ligger i dina kunskaper.
Ett exempel på svensk forskning, verkningsgrad 37%:
http://publications.lib.chalmers.se/publication/216298
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #277 skrivet: 06 oktober 2015, 16:24:13 »
 
Kanske dags att starta en ny etanoltråd bland alla de gamla, ::)
Eller kanske inte, med tanke på hur det kan urarta.  ??? ::)
Att Opel såg så illa ut?
Mest överraskande vore väl om inte alla tillverkare fuskade, i olika grad och på olika sätt.
« Senast ändrad: 06 oktober 2015, 16:26:07 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #278 skrivet: 06 oktober 2015, 17:34:04 »
Vad är överdrivet?

I princip allt.
Om det vore så farligt med olika sorters mat t.ex. så skulle ju vi alla vara döda efter att ha tryckt i oss chips, mjölkprodukter, charkuteriprodukter, fett, socker, kanel, riskakor - you name it - det har varnats för det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #279 skrivet: 06 oktober 2015, 18:26:43 »
Det är det vi gör. Sakta med säkert. Vi håller på med att dö av fetma...
Bland annat.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #280 skrivet: 06 oktober 2015, 18:28:29 »
Näe, vi blir äldre och äldre, mycket naturligtvis för att vi äter bättre än för 100 år sedan.
Jag kan även tycka att det är bättre att vissa dör av fetma i 60-årsåldern än som tidigare, av svält i barnåren.
Däremot skall vi alla dö, så där ger jag dig rätt.
I vart fall än så länge, det blir väl ändring på det också med tiden, men vi 60-talister hinner nog inte få evigt liv.
Kanske våra barn.

Såg att de tror sig kunna skriva ut kroppsdelar i 3D framöver.
Inte omöjligt att de kan replikera hjärnan och byta ut den också inom en inte allt för avlägsen framtid.
« Senast ändrad: 06 oktober 2015, 18:31:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #281 skrivet: 06 oktober 2015, 19:17:30 »
Replikera hjärnan???

Hoppas jag inte lever då.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #282 skrivet: 06 oktober 2015, 19:23:58 »
OM alla dignitärer i detta forum kunde klonas skulle väl världen ändå bli en bättre plats.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #283 skrivet: 06 oktober 2015, 19:48:43 »
Det är det vi gör. Sakta med säkert. Vi håller på med att dö av fetma...
Bland annat.

Precis, det var därför jag var så envis i den däringa bantar/viktminskningstråden.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #284 skrivet: 06 oktober 2015, 21:22:37 »
Eller kanske inte, med tanke på hur det kan urarta.  ??? ::)

Ja, det är väldigt känsligt för vissa, detta med att vi skulle ha gjort något rätt för en gångs skull.  ::)  Att världen inte behöver gå under pga bilkörning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!