Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket bilmärke skulle du välja om du skulle köpa en ny bil idag?

Volvo
19 (15.4%)
Volkswagen
11 (8.9%)
Toyota
11 (8.9%)
Ford
5 (4.1%)
Hyundai
4 (3.3%)
Renault
0 (0%)
Peugeot
1 (0.8%)
Kia
7 (5.7%)
Mitsubishi
3 (2.4%)
Nissan
3 (2.4%)
Mazda
1 (0.8%)
Opel
3 (2.4%)
Citroen
2 (1.6%)
Skoda
12 (9.8%)
Mercedes
6 (4.9%)
BMW
12 (9.8%)
Audi
9 (7.3%)
Subaru
8 (6.5%)
Honda
2 (1.6%)
Fiat/ Jeep
1 (0.8%)
Annat märke (t.ex. Alfa Romeo, Lancia, Crysler, Mini...)
1 (0.8%)
Tesla
2 (1.6%)
Lexus
0 (0%)

Antal personer som röstat: 123

 

Författare Ämne: Vilket bilmärke skulle du köpa?  (läst 146818 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #225 skrivet: 01 oktober 2015, 19:02:58 »
Nja,i princip är ju problemet om VW kan hålla det som lovats till konsumenterna.

Om VW lovade ut låga utsläpp med tanken på att sälja mer bilar och det visar sig nu att uppgifterna inte stämmer så så kan det ses som fel på produkten. Konsumenten kan kräva dessa egenskaper som utlovats vid köpet.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #226 skrivet: 01 oktober 2015, 19:18:38 »
http://www.economist.com/news/leaders/21666226-volkswagens-falsification-pollution-tests-opens-door-very-different-car

Faktum är att det var just en företrädare för VW som omkring 2005 höll ett föredrag på en motorkonferens som gick ut på att om de i EU föreslagna emissionskraven (EU6) skulle bli verklighet ,  så fanns det skäl till att ifrågasätta ytterligare dieselutveckling med tanke på sjunkande effektivitet hos motorerna till den grad att de börjar närma sig ottomotorn med förskräckande hastighet. ..
« Senast ändrad: 01 oktober 2015, 19:20:37 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #227 skrivet: 02 oktober 2015, 00:15:04 »
Citera
Just det .
Diesel -en på sikt förbjuden process.
De andra tillverkarna har klarat av det så här långt.
Frågan är vad är viktigast att ha lite emissioner av, CO2 eller NOX?
En diesel kan vara snål och släppa ut relativt små mängder NOX.
Men om tillverkarna fokuserar på att tillverka dieslar med 180-200 hk och 0-100 tider under 8 sekunder då går det givetvis inte att få ihop kalkylen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #228 skrivet: 02 oktober 2015, 10:29:25 »
De andra tillverkarna har klarat av det så här långt.
Frågan är vad är viktigast att ha lite emissioner av, CO2 eller NOX?
En diesel kan vara snål och släppa ut relativt små mängder NOX.
Men om tillverkarna fokuserar på att tillverka dieslar med 180-200 hk och 0-100 tider under 8 sekunder då går det givetvis inte att få ihop kalkylen.

Nja, det återstår ju att se...
Mha SCR mm kan man göra mkt, men till sist kostar alla kringsystem så mkt pengar och sänker effektiviteten såpass att det inte är någon ide längre. Dieseln och DI för Otto har ett olösligt problem som blir värre med ökandande varvtal; insprutning, blandning med luft och antändning och förbränning måste ske på mkt kort tid.
Med ultra fina hål i avancerade spridare parat med extrema insprutningstryck så har man lyckats atomisera bränslet till dagens nivåer, vilket istället leder till enorma mängder nanopartiklar av kolväte som tar sig ända in i hjärnan på folk i stadsmiljö.
Dessutom höjer man laddtyck mer och mer föratt förbränna mer bränsle o höja moment och effekt, vilket leder till extrema temperaturer och tryck under förbränningen, som ger enorma mängder NOx.
Nox är cancerogent och har en rad negativa effekter på människor o djur. Bidrar dessutom till försurning och smog.
Man kan komma runt mkt genom att köra dieselmotorn på bättre bränslen som alkoholer eller gas, men det kräver ombyggnad av motorn och ett övergivande av fossil(liknande) diesel.
Enda formen av dieselmotor där det troligen är fortsatt motiverat med diesel är stora lågvarviga motorer i fartyg och liknande. Med varvtal under 500 rpm så har man gott om tid för inspruting, omblandning o förbränning, samtidigt som har lättare att bygga en efterbehandling till rimligt pris. Stena line har med framgång konverterat en del av sina färjor till metanoldrift, vilket dock säger en del om fossil oljas framtid.

Mercedes har i flera år haft sina CGI-motorer som iaf i några punkter är lika effektiva som deras egna dieslar, dock är det direktinsprutat så de släpper partiklar istället...
Så vad är då framtiden? Jo, lätt renade motorer som inte kräver dieselprocess, dvs Otto-motorer som kan köras extremt magert med rätt bränsle (tex etanol), och vid behov köras stökiometriskt med full avgasefterbehandling, och rejäl effekt.
Inga begränsningar i varvtal, billigare och lättare motorer. Allt går åt rätt håll med Otto.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #229 skrivet: 02 oktober 2015, 10:34:15 »
Jag tror på eldrift, eller el/vätgas.
För att ladda enorma mängder solceller och vindkraftverk.
Med bilar och hus utrustade med bra batterier och elektrolytisk vätgasframställning med överskottel har vi dessutom inbyggd lagringskapacitet de tider på dagen/året som vind och sol ger mer än vi behöver.

Men det finns inga visioner bland de som styr utvecklingen politiskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #230 skrivet: 02 oktober 2015, 10:43:06 »
Vätgasproduktion via elektrolys är dödsdömt, alldeles för låg effektivitet.
Och om man skulle lyckas lösa logistik och lagringsproblemen så skulle det ändå bli dyra bilar.
Samma problem är det med elbilar. Det är i praktiken svårt att komma över 50-60% i verkningsgrad totalt sett, så det är inte ens det alexanderhugg folk inbillar sig.
Framtiden är flytande bränslen, tex etanol eller likande som ev. framställts syntetiskt mha biogas och vätgas eller alger, biomassa, etc etc.
Då kan man acceptera en verkningsgrad på 40-50% utan att behöva överfokusera på förbrukning och CO2.
« Senast ändrad: 02 oktober 2015, 11:58:51 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #231 skrivet: 02 oktober 2015, 11:18:16 »
De andra tillverkarna har klarat av det så här långt.
Frågan är vad är viktigast att ha lite emissioner av, CO2 eller NOX?
En diesel kan vara snål och släppa ut relativt små mängder NOX.
Men om tillverkarna fokuserar på att tillverka dieslar med 180-200 hk och 0-100 tider under 8 sekunder då går det givetvis inte att få ihop kalkylen.
Självklart skall bilen man köper klara både låga NOX utsläpp och samtidigt ha låga CO2 utsläpp och dessa bilar finns med bilköparna har hitills köpt diselbilar. Här om olika utsläpp från bilar.
http://priuschat.com/threads/emission-comparison-prius-hs250h-insight-civic-hybrid-jetta-gas-tdi-wrx-sti.64518/
Inga dieselbilar med på listan över bilarna med renaste utsläppen.
http://www.greenercars.org/greenest-meanest/greener-choices
Även i Euro6 kraven på kväveutsläpp så får dieselbilar fortfarande släppa ut mer mycket mer kväveoxider än bensinbilar. Då blir man förvånad att många kan tänka sig en VW som sin nästa bil!
http://teknikensvarld.se/har-ar-alla-vw-modeller-som-innehaller-fusket-hela-listan-196324/
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9871
  • Karma +19/-4
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #232 skrivet: 02 oktober 2015, 11:36:37 »
Med bilar och hus utrustade med bra batterier och elektrolytisk vätgasframställning med överskottel har vi dessutom inbyggd lagringskapacitet de tider på dagen/året som vind och sol ger mer än vi behöver.
Jag såg nyligen en uppgift om att batterier av den typ elbilar har kostar 300 dollar/kWh lagringskapacitet. Klarar de 1000 cykler blir kostnaden för batterierna 0,3 dollar/kWh vilket i svenska pengar blir ca 2,5 kr/kWh. Det är snarare billiga batterier än visioner som saknas. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #233 skrivet: 02 oktober 2015, 12:06:09 »
Självklart skall bilen man köper klara både låga NOX utsläpp och samtidigt ha låga CO2 utsläpp och dessa bilar finns med bilköparna har hitills köpt diselbilar. Här om olika utsläpp från bilar.
http://priuschat.com/threads/emission-comparison-prius-hs250h-insight-civic-hybrid-jetta-gas-tdi-wrx-sti.64518/
Inga dieselbilar med på listan över bilarna med renaste utsläppen.
http://www.greenercars.org/greenest-meanest/greener-choices
Även i Euro6 kraven på kväveutsläpp så får dieselbilar fortfarande släppa ut mer mycket mer kväveoxider än bensinbilar. Då blir man förvånad att många kan tänka sig en VW som sin nästa bil!
http://teknikensvarld.se/har-ar-alla-vw-modeller-som-innehaller-fusket-hela-listan-196324/

Även om jag inte riktigt tycker listan,  http://www.greenercars.org/greenest-meanest/greener-choices   är korrekt med tanke på att flera bilar antagligen inte finns utvärderade, så kan man ju se att det är ottomotorer som gäller, och skulle man köra t.ex Smarten (eller egentligen vilken annan av bilarna som helst), på etanol istället så skulle den ju slå allihop.
Både emissioner (i praktisk körning, men kanske inte just ett kallstartprov, som är utformat för att minimera HC, vilket är nästan ointressant i fallet etanol) och specifik förbrukning förbättras ytterligare (EJ MPG!, men det är irrelevant eftersom etanol innehåller mindre energi per "gallon").
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #234 skrivet: 02 oktober 2015, 15:06:56 »
Det finns inget intresse för el från politiker på grund av att det skulle minska skatteintäckterna i landet dramatiskt när ingen tankar andra bränslen.
Etanol bidrar med ökning av andra hälsofarliga ämnen.
Med 40% ökad förbrukning och beroende av andra länder gör det ointressant.
Dessutom förbrukas en mycket energi i processen som ger CO2 utsläpp.
Vätgas producerat inom landets gränser med solceller är det enda alternativet för vätgas.
Producerat i Sahara som föreslagits är riskabelt på grund av läget och chansen att lamslå västvärlden med stoppad produktion är en morot och trofe för vissa.
Biogas kan produceras lokalt, men kan det tillverkas i tillräckliga kvantiteter?
El/biogashybrid eller el/etanol (om det är producerat i landet) skulle vara en lösning.

Diesel är bra för när man har långa pendlingssträckor med landsvägskörning.
Tyvärr körs allt för många dieselbilar enbart i stadstrafik och där bör de inte finnas.
 
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #235 skrivet: 02 oktober 2015, 15:08:55 »
Gällande hur bilen blir efter inlämning hos VAG...: http://m.gp.se/ekonomi/1.2850724-inlamnad-bil-kan-ge-samre-i-retur
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #236 skrivet: 02 oktober 2015, 15:17:25 »
Citera
Etanol bidrar med ökning av andra hälsofarliga ämnen.
Med 40% ökad förbrukning och beroende av andra länder gör det ointressant.
Dessutom förbrukas en mycket energi i processen som ger CO2 utsläpp.

Nej, alla emissioner blir lägre än med bensin. Vid kallstart kan det bli ökad halt av oförbränd etanol, men det ser jag inte som en emission....
40%?   Du har läst för mycket av diesellobbyns journalister Lasse Swärd, Collin o co. Med magerkörning har jag själv med rudimentära metoder kommit ner till 0%extra förbrukning.
Inse hur mkt lägre specifik förbrukning det motsvarar.
Långt bättre än en modern diesel.
Beroende av andra länder?  Jaha, det kan väl sägas om det mesta här i världen.
Men få bränslen går att framställa på så många olika sätt som etanol, ST1 gör ju redan nu etanol av avfall från slakterier tex.
Syntes av alger mm är som sagt andra möjligheter vi kan använda här hemma.
« Senast ändrad: 02 oktober 2015, 15:20:06 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +5/-1
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #237 skrivet: 02 oktober 2015, 15:47:52 »
Vid kallstart kan det bli ökad halt av oförbränd etanol, men det ser jag inte som en emission....

Man kan gärna jämföra utsläppen av oförbränd etanol i kallstartavgaserna med de utsläpp av oförbränd etanol som bilar, oavsett drivmedel, ger ifrån sig i form av spolarvätska. Och för den delen naturligt förekommande etanolutsläpp från allehanda spontana förruttnelse- och jäsningsprocesser i biosfären.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #238 skrivet: 02 oktober 2015, 16:26:29 »
Jag såg nyligen en uppgift om att batterier av den typ elbilar har kostar 300 dollar/kWh lagringskapacitet. Klarar de 1000 cykler blir kostnaden för batterierna 0,3 dollar/kWh vilket i svenska pengar blir ca 2,5 kr/kWh. Det är snarare billiga batterier än visioner som saknas.

Man tar sig 1 mil på ca 2 kWh, om elen kostar 90 öre så blir det totalt ca 4.30 kr/mil, det tycker jag inte är så farligt, värre är ju att bilarna i sig är så dyra.
Bättre och billigare batterier i kombination med en allt effektivare och billigare produktion av elbilar lär göra dem mycket intressanta framöver.
Gärna hybrider som går på ett alternativt miljövänligt bränsle om man skall förflytta sig längre sträckor.
Till dragbilar kommer nog el inte att bli ett alternativ inom överskådlig tid, men som personförflyttare - absolut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #239 skrivet: 02 oktober 2015, 16:49:45 »
Nissan garanterar att Leafs batteri håller i 16 000 mil.
http://cleantechnica.com/2015/03/25/99-99-nissan-leaf-batteries-still-operation/
87,5 % av kapaciteten kvar efter 16 000 mil.
http://www.laddaelbilen.se/2015/06/18/nissan-leaf-batteri-kapacitet-87,5-efter-16-000-mil!-27366105
Det står hur många gånger batteriet snabbladdats och med långsamladdning håller batteriet längre.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!