Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket bilmärke skulle du välja om du skulle köpa en ny bil idag?

Volvo
19 (15.4%)
Volkswagen
11 (8.9%)
Toyota
11 (8.9%)
Ford
5 (4.1%)
Hyundai
4 (3.3%)
Renault
0 (0%)
Peugeot
1 (0.8%)
Kia
7 (5.7%)
Mitsubishi
3 (2.4%)
Nissan
3 (2.4%)
Mazda
1 (0.8%)
Opel
3 (2.4%)
Citroen
2 (1.6%)
Skoda
12 (9.8%)
Mercedes
6 (4.9%)
BMW
12 (9.8%)
Audi
9 (7.3%)
Subaru
8 (6.5%)
Honda
2 (1.6%)
Fiat/ Jeep
1 (0.8%)
Annat märke (t.ex. Alfa Romeo, Lancia, Crysler, Mini...)
1 (0.8%)
Tesla
2 (1.6%)
Lexus
0 (0%)

Antal personer som röstat: 123

 

Författare Ämne: Vilket bilmärke skulle du köpa?  (läst 147037 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #180 skrivet: 29 september 2015, 05:39:03 »
Rickard nu gäller ju inte detta förbrukning för det är en piss i havet jämfört med vad VW har gjort.
Hade avgaserna varit 30% högre hade nog det varit lika över hela linjen.

Nu är ju fallet att avgaserna är 30-40ggr högre alltså 3000-4000% ser du skillnaden...

Det är skrämmande nivåer och räkna med att detta kommer att kosta!
Den enda % av USA:s dieselbilar som är VW står alltså för uppemot 35% av de totala utsläppen från alla dieselbilar.
Frågan är vad som är viktigare, CO2 eller nox?
VW har lägre CO2-utsläpp tack vara sitt trixande med systemet, men höga nox.
Jag vet inte vad som är värre.
I Sverige bryr vi oss väl knappt om nox?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +6/-1
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #181 skrivet: 29 september 2015, 09:03:39 »
Frågan är vad som är viktigare, CO2 eller nox?
VW har lägre CO2-utsläpp tack vara sitt trixande med systemet, men höga nox.
Jag vet inte vad som är värre.
I Sverige bryr vi oss väl knappt om nox?

Inne i städer är NOx ett stort problem även i Sverige. Det bidrar bl a till luftvägsproblem och att bilda marknära ozon, även om vi kanske inte riskerar smogbildning här. Ser man på miljön lite mer storskaligt så bidrar NOx till försurning och möjligen också övergödning.

Det kan vara värt att notera att för bensinbilar har vi haft ett gränsvärde på NOx i Sverige ända sedan 1976, och de här skandaldieslarna skulle förmodligen inte ens klara det. För personbilsdieslar var det någon gång i slutet av 80-talet som de första, mycket lindriga NOx-kraven kom.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #182 skrivet: 29 september 2015, 10:24:42 »
Du, jag och alla andra som har den bilden av verkligheten är skälet till att detta forum, och många andra finns.
ERFARENHET av varor och tjänster är ett mycket bättre mått på en produkts prestanda än tillverkarens, eller statliga myndigheters testvärden.

EU-körcykeln är väl iofs bra på så sätt att den är lika för alla, så man får ju ändå en möjlighet att jämföra olika bilar mellan varann.

Sen kanske man kan se vilka tillverkare som är ärligare än andra genom att titta på hur mycket de avviker i verklig körning.
Jag är mångårig prenumerant på Vi Bilägare, en mycket bra tidning som dessutom är nästan gratis att prenumerera på - rekommenderas till alla intresserade.
Där kan man i alla fall se att VW (ca 30% fel) är en av de allra värsta syndarna i körprovet, och Mazda (ca 5-10% fel) är en av de allra ärligaste.
Vi har haft några Skodor och där ligger förbrukningen nära det dom anger och dom använder samma motorer som vw samtliga har varit och är bensinare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #183 skrivet: 29 september 2015, 11:11:35 »
Våra senaste golfar, en 6:a och nu en 7:a sportsvan, med 1.4 tsi (bensin), ligger nära de officiella siffrorna.

6:an, 122 hk, låg runt 0,5l/mil på landsväg, och 7:an, 150 hk, som är lite större, ligger runt 0,6.

Och när man jämför dessa siffror med motsvarande dieslar undrar jag om inte folk köper dieslar slentrianmässigt i Sverige. Jag skulle aldrig kunna få ekonomin att gå ihop på en sån.

Bensinaren drar ca 1 dl/mil mer, men kostar över 1000:- mindre i skatt per år. Bara där behöver man köra bortåt 800 mil för att nå break-even. Om man sedan beaktar att dieseln kostar 36000:- mer än motsvarande bensinare behöver man köra över 25000 mil innan man tjänat in det.

I vårt fall skulle det innebära ca 15 år innan man nått break-even.

Jag såg att det var de äldre Euro 5 dieslarna som hade fuskfirmwaren, det skall tydligen inte gälla de nuvarande Euro 6 motorerna, men det får väl framtiden utvisa.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #184 skrivet: 30 september 2015, 07:17:26 »
Håller helt med dig tipo, enda skälet att vi köpte diesel på vår nya KIA var att bensinalternativet var så oerhört slö att man skulle fått hjärnblödning efter några dagar.
I alla fall om man har mitt temperament.
Dieselbilens extrakostnader kommer jag aldrig att tjäna in, absolut inte, och hade deras bensinare varit bättre (turbo?) så hade jag absolut valt den,

VW har bra bensinmotoralternativ, så det finns små skäl för en bilist som kör mindre än 2000 mil att köpa en diesel, dessutom är dieslarna idag rätt dyra att serva och reparera med sina högtryckspumpar och insprutare som slits mer än på gamla typens dieslar.

Mazda har insett detta och utvecklat volymmässigt stora starka bensinmotorer med låg förbrukning och god körbarhet, troligen också med bra livslängd och låga servicekostnader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #185 skrivet: 30 september 2015, 07:46:25 »
VW ska kalla tillbaka elva miljoner bilar och uppdatera mjukvaran.
Varför det? Bilarna går väl bra? ???
Om tanken är att de ska komma ner till de utlovade utsläppssiffrorna, så kan man befara prestandasänkning.
Hur skulle det annars gå till?
I så fall kanske ägaren hellre vill behålla prestanda och släppa ut lite mer?
Alltså inte lämna in bilen för service.
Vilken soppa.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #186 skrivet: 30 september 2015, 08:07:15 »
Ja, jag skulle nog kräva att mjukvaran inte uppdaterades om (och det lär det göra) det påverkar prestanda eller bränsleförbrukning.
Frågan är om de inte "smyggör det" på normal service för de som inte lämnat in vid återkallelsen...
Om jag fattat det rätt så är nox mer ett smogproblem än klimatpåverkande?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #187 skrivet: 30 september 2015, 09:48:43 »
Håller helt med dig tipo, enda skälet att vi köpte diesel på vår nya KIA var att bensinalternativet var så oerhört slö att man skulle fått hjärnblödning efter några dagar.

Vad har du för växellåda?

Jag har på senare tid haft diverse lånebilar när de försökt fixa ett elektronikfel på vår golf 7:a, och bland annat ett par manuella dieslar, och de har varit hemska. En 120 hk passat i nåt ECO utförande med oerhört hög utväxling var den värsta. Ett ytterst smalt effektband gjorde att man alltid låg på fel varv och den var som att sparka en död gris, inget hände. En 150 hk golf 4motion var trevligare, men fortfarande krävde den varv för att turbon skulle ladda, och om man försökta smyga över farthinder på låga varv tjuvstannade den ofta fast man rullade med kopplingen uppe. Antagligen tyckte elektroniken att den hade stannat.

Jag har själv haft ett par trevliga dieslar, en gammal 5 cylindrig a6 2.5 tdi (110 hk) och en 180 hk a6 2.5 rdi V6, och de var båda automat och de led inte av detta problem eftersom de alltid låg på rätt växel.

Jag testade för länge sedan en a6 2.5tdi med 6 växlad manuell låda, och det var samma problem där, inget bottendrag, sedan plötsligt hur mycket effekt som helst, och sedan varvstopp, mycket otrevligt.

Just nu har vi en manuell 110 hk golf 7 sportsvan, tror den är på 1.2 liter  :P och den funkar i stan, men omkörningar på landsväg är inte roliga.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #188 skrivet: 30 september 2015, 10:05:54 »
manuell, full kraft från 1500 V till rödmarkeringen.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9872
  • Karma +19/-4
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #189 skrivet: 30 september 2015, 11:52:36 »
Har också diesel på min KIA Ceed SW. Funderade aldrig på något annat. Dels hade jag provat min svågers bil, han har en likadan, och tyckte den var bra, dels gillar jag dieselmotorn som princip med hög verkningsgrad. Rudolf Diesels levnadsöde är också fascinerande. Varför hoppade han i sjön?

Det känns fel att som i en bensinmotor strypa lufttillförseln på dellast så att motorn nästan går som vacuumpump. Att valet av diesel ur ekonomisk synpunkt var helt fel bryr jag mig inte om även den på en semesterresa på 80 mil i somras inte drog mer än 0,44 L/mil låt vara att det var mest 80- och 90-väg. Fem års reducerad bilskatt kompenserar i alla fall något.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #190 skrivet: 30 september 2015, 12:31:58 »
Jag har absolut inget emot dieselmotorn generellt. En av de trevligaste bilar jag haft var a6:an med 180hk 2.5 tdi V6:n, den var betydligt rappare än 193 hk 2.8E V6:an, 30 ventilare, som jag hade efteråt, även fast den var tyngre, och ljudet i den motorn var helt underbart, ett hemtrevligt surrade, jämfört med det Bolinderliknande ljudet i en del 4-cylindriga dieslar.

Mina funderingar rör främst ekonomi, och även köregenskaper för små turbodieslar med manuell låda.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #191 skrivet: 30 september 2015, 13:00:18 »
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3934847.ece
Höjd förbrukning krävs för att få ner NOx.
Kan det bli mer kraft i motorn också?
Chipstrimning gör att en motor går bättre, ibland med minskad förbrukning.
Men kanske med högre utsläpp.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #192 skrivet: 30 september 2015, 14:38:50 »
Äntligen några kloka ord.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3933378.ece?extcmp=newsletter|15472550|2015-09-28

Detta var inte en nyhet, känt i många år. Vad som var nytt var att VW vek ner sig. Man kan undra varför.

"Att dieselbilar i verkligheten släpper ut betydligt mer giftiga ämnen i avgaserna än vad gränsvärdena tillåter har varit känt länge. Ett antal rapporter både i Europa och USA har redovisat tester som visar detta. Den forskargrupp som avslöjade VW i USA publicerade sin studie våren 2014, och sedan dess har den amerikanska miljömyndigheten EPA haft en dialog med företaget. Det var först när myndigheten hotade med att inte certifiera företagets nya bilmodeller som VW föll till föga."
"De flesta dieselbilar i Sverige och Europa släpper också ut kväveoxid och koldioxid långt över gränsvärdena. Det här har varit känt länge och beror på att lagkraven är för dåligt utformade, säger professor Bengt Johansson. ...- Frågan är om det är fusk eller inte. Lagkravet är att man ska uppfylla specifikationerna i en bestämd körcykel. Det gör tillverkarna. Utanför den är det fritt fram, och det utnyttjar de flesta."

Bosch varnade redan 2007 att det kunde vara olagligt.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3933856.ece?extcmp=newsletter|15472550|2015-09-28
"Enligt Bild am Sonntag började VW redan 2005 planera för en dieselmotor som skulle klara de hårda kraven på USA-marknaden. Dåvarande VW-chefen Wolfgang Bernhard lät en ingenjör från Audi, Rudolf Krebs, utveckla en motor som med hjälp av ureainsprutning, kallad Ad Blue, skulle klara avgaskraven.

Men Bernhard slutade som VW chef 2007 och nytillträdde chefen, Martin Winterkorn, tyckte att merkostnaden för Ad Blue, 300 euro per bil, var för hög i en period när kostnadssänkningar behövde genomföras i företaget.

Winterkorn lät i stället två nya teknikchefer från Audi, Hackenberg och Hatz, ta hand om vidareutvecklingen, vilket ledde till en motor med den manipulerade programvaran, som kom att användas i 11 miljoner bilar, skriver Bild am Sonntag."
« Senast ändrad: 30 september 2015, 14:42:36 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #193 skrivet: 30 september 2015, 14:42:08 »
Och det är väl därför Svenska myndigheter straffbeskattar dieselbilar.
Avgaserna är helt enkelt hälsovådliga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #194 skrivet: 30 september 2015, 19:26:13 »
Oslo och flera andra storstäder kommer att införa förbud för dieselbilar...
http://www.vibilagare.se/nyheter/forbud-mot-dieselbilar-i-oslo

Här har ni hela VW-historian utom varningen från Bosch:
http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-fuskade-volkswagen

Klart är att det verkar som VW är den enda som fuskat, de flesta andra har nu gått ut och sagt att de inte manipulerar utsläppen och det vågar man nog inte säga i detta läget ifall det inte stämde.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!