Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beviljat bidrag solceller. Posetiva eller negativa erfarenheter av märken?  (läst 2891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fabbes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har fått beviljat bidrag i dagarna och undrar vad man ska köpa för anläggning?
Är det någon som har rekomendationer på vilka paneler och inverters som är bra?
Planen är 6kW och en inverter som klarar lite mer ifall man vill bygga ut.

Tacksam för svar!

//Fabbe

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag köpte "välkända märken" SMA växelriktare och paneler från norska REC kostar ju lite lite extra med kvalitetsprylar när det gäller solceller. Solprofil.se (trollhättan) har mycket bra priser på underkonstruktioner. till din installation så torde en Kostal piko 5,0 växelriktare vara ett klokt val. ladda ner deras program pikoplan och kör din tänkta setup så kan du lätt so om det är ett lämpligt val.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Fabbes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag köpte "välkända märken" SMA växelriktare och paneler från norska REC kostar ju lite lite extra med kvalitetsprylar när det gäller solceller. Solprofil.se (trollhättan) har mycket bra priser på underkonstruktioner. till din installation så torde en Kostal piko 5,0 växelriktare vara ett klokt val. ladda ner deras program pikoplan och kör din tänkta setup så kan du lätt so om det är ett lämpligt val.

Hej och tack för svar, kollade upp REC och de är polykristalina och jag har fått för mig att de inte fungerar lika bra som mono när det är mulet. Hur funkar dina? Är du nöjd med installationen?

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mono är säkert lite bättre dock inte tillräckligt mycket bättre för att motivera ett speciellt mycket högre pris, hade alla gånger valt poly igen eller till nästa installation. Kan man däremot köpa mono för samma pengar så hade jag köpt det. Kan lova att du inte blir besviken bara för att du väljer poly, polytekniken förbättras oxå hela tiden med högre verkningsgrader/m2, så har man inte ont om plats eller onödigt mycket pengar tycker jag att man gott kan köra med poly.

Mina poly producerar helt ok även vid mulet väder(dagsljus räcker för att de skall starta) Har ju bara kört sen augusti men en mörk och regning augustidag sÃ¥ lÃ¥g uteffekten frÃ¥n panelerna till nätet pÃ¥ runt 500w hela dagen och detta trots att man inte sÃ¥g skymten av nÃ¥gon sol, sÃ¥ att de fungerar dÃ¥ligt vid mulet väder tycker jag är synd att säga. 
(brukade bli minst runt 5kWh/dygn under de sämsta augustidagarna, mulet och regn)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Nyedal Solenergi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ta en titt på våra produkter

Jag rekommenderar själv SMA då vi jobbat mest med dem, men i dagsläget kör STECA mycket bra kampanjer (också mycket välkänt märke och funnits länge) - dock passar sig deras system enbart till singelfält då deras standard växelriktare bara har en MPPT (alla ingångar i växelriktaren körs som en)

Sen har vi märket Q-Cell som är tillverkade i Europa (Tyskland samt Polen) ... men vi säljer flera olika KINA märken samt alla de stora märkena inom växelriktare

Har precis börjat sälja en "ekonomi" växelriktare från Omnik som är väldigt intressant, dock tillverkad i KINA

Vi lämnar kostnadsfria offerter så hör gärna av er.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Ta en titt på våra produkter

Jag rekommenderar själv SMA då vi jobbat mest med dem, men i dagsläget kör STECA mycket bra kampanjer (också mycket välkänt märke och funnits länge) - dock passar sig deras system enbart till singelfält då deras standard växelriktare bara har en MPPT (alla ingångar i växelriktaren körs som en)

Sen har vi märket Q-Cell som är tillverkade i Europa (Tyskland samt Polen) ... men vi säljer flera olika KINA märken samt alla de stora märkena inom växelriktare

Har precis börjat sälja en "ekonomi" växelriktare från Omnik som är väldigt intressant, dock tillverkad i KINA

Vi lämnar kostnadsfria offerter så hör gärna av er.
Nu vet inte jag vad du menar med Stecas standardväxelriktare men deras 2000+ serie har i allafall två MPPT utgångar per växelriktare.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!