Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Diskmaskinen krånglar
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Diskmaskinen krånglar (läst 3661 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9820
Karma +19/-4
Roland
Diskmaskinen krånglar
«
skrivet:
05 februari 2014, 13:41:13 »
Citera
Det har gått troll i pumparna i huset. Det senaste halvåret har dagvattenpumpen, värmebärarpumpen och köldbärarpumpen krånglat. Igår anslöt cirkulationspumpen i diskmaskinen (Cylinda DM72) till skaran av krånglande pumpar.
Pumpen är helt död. Det är inget mekaniskt stopp, den går lätt att snurra. Jag har mätt resistansen över motor och kondensator tillsammans: 104 ohm. När jag ansluter el direkt till den kontakt till vilken motor och kondensator är kopplade händer inget alls, bara ett lågt brummande hörs.
Jag gissar att kondensatorn är trasig eller att det är avbrott i någon av lindningarna. Kondensatorn ser ut som den ska göra, den är inte uppsvälld. Hur kan jag kontrollera den? Finns det ytterligare något tänkbart fel?
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Diskmaskinen krånglar
«
Svar #1 skrivet:
05 februari 2014, 14:29:36 »
Citera
Är det pumpen som är paj kostar den ca 1500 + moms. Köp ny
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Volvo245GLT
Expert på värmepump
Stad/land: Ljusne
Antal inlägg: 490
Karma +3/-0
Kön:
Volvo245GLT
«
Svar #2 skrivet:
05 februari 2014, 14:42:45 »
Citera
Brummar det så lär det ju inte vara avbrott i lindningen. Jag gissar på att kondingen har sagt upp sig!
Loggat
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #3 skrivet:
05 februari 2014, 14:54:42 »
Citera
Köpa ny pump utan att först ta reda på vad det är för fel på den gamla? Nä, nä ....
Har mätt lite mer och jämfört med kopplingschema för motortypen. Vad jag kan förstå finns det två lindningar som bägge har resistansen 95 ohm (104 måste ha varit lite glappkontakt) . Vad jag inte förstår är att när jag mäter så att jag tycker jag bör mäta på två seriekopplade lindningar är resistansen 96 ohm. Kan inte få ihop det med hur det bör vara kopplat. Kondensatorn är bortkopplad så den kan inte störa.
När jag mäter kondensatorns resistans blir det inget utslag ens på mätområdet 20 Mohm. Bör det inte vara lite läcksström som i alla fall ska ge en mätbar resistans?
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #4 skrivet:
05 februari 2014, 16:02:58 »
Citera
Du ska ju få en låg resistans först som sedan snabbt ökar till oändlig.
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #5 skrivet:
05 februari 2014, 16:20:06 »
Citera
Naturligtvis är det så! Hittade en kondensator på 6 myF i bra-att-ha-lådan som vid prov beter sig precis på beskrivet sätt. Den på 5 myF från diskmaskinen visar oändlig resistans på en gång. En ny kondensator för 40,70 kr plus moms på Elfa låter betydligt trevligare än en helt ny pump.
Stort tack!
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #6 skrivet:
05 februari 2014, 18:52:22 »
Citera
Om kondensatorn till en asynkronmotor är trasig så brukar motorn komma igång sedan man har hjälpt igång den för hand, det är ett felsökningstips om man inte har möjlighet att mäta på kondensatorn.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #7 skrivet:
05 februari 2014, 18:57:26 »
Citera
Tänk vad glatt man betalar överpriserna på Elfa ibland!
Loggat
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Stefan M
Kan värmepumpar
Stad/land: Trelleborg
Antal inlägg: 137
Karma +2/-0
Kön:
Kan lite om mycket
Stefan M
«
Svar #8 skrivet:
05 februari 2014, 20:11:21 »
Citera
Koppla ohm-mätaren mot polerna så ska den pulsa till, vänd på anslutningarna så pulsar den igen.
Gör den inte så är den kass
MVH/ Stefan
Loggat
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #9 skrivet:
06 februari 2014, 12:13:04 »
Citera
Sådär, då var diskmaskingen igång igen. Jag har obducerat den felaktiga kondensatorn. En kallödd anslutning inne i kondensatorn lossnade när jag skar upp den men det var inte felet visar mätning. Har inte brytt mig om att gå vidare.
"En klassiker" sade tjejen i kassan när jag förklarade att kondensatorn skulle vara till diskmaskinen.
Citat från: karlmb skrivet 05 februari 2014, 18:57:26
Tänk vad glatt man betalar överpriserna på Elfa ibland!
Det är ju också ett nöje att gå runt och titta på alla prylar, det är värt en del. Min fru vill alltid följa med dit. Hon är så fascinerad av alla saker som hon bara har en mycket dunkel aning om vad de ska användas till.
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #10 skrivet:
06 februari 2014, 13:19:09 »
Citera
Och vilken fru! Är nog många som skulle önska sig en sån. .
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Diskmaskinen krånglar
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 855
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info