0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har precis dragit i gång mitt FTX system, jag drog så stora rör jag fick plats med, stammen 250 så långt det gick, 160 tillufts don i sovrummen dubbla 125'er i större rum Dubbla 160 i v-rum. Ljuddämpare före varje don. Jag var väldigt rädd för ljud, men jag hör ingenting I tilluften!! Fick inte plats med 250 så det fick bli 200 på frånluft och generellt mindre dimension på rör och don, så där kan jag höra lite sus från vissa don. Det kostar lite extra med ljuddämpare och större rör men jag tycker det var värt det, fläska på med så stora rör som möjligt och gödsla med accukomp flexibla ljuddämpare. Har ett systemtryck på 28 Pa, oftast dimensionerar man runt 125 har jag fått för mig. När det gäller radon håller jag till viss del med, enkelt att fixa en radonsug om det är markradon, men det beror så mycket på hur det ser ut om man kan göra det på ett effektivt sätt. Jag börjar med att se om FTX installationen drar ned radonhalten, om det inte hjälper tar jag separat radonsug(onödigt att ha en radonsugsfläkt gå ständigt och dra ström om det inte behövs). Har man ett FTX system som är balanserat så får man ju inte ett undertryck i huset, det är ju det som gör att radonet kan komma in om det är markradon vid självdrag eller mekanisk frånluft. Och vitsen är ju att man kan balansera luftmassan så att det varken blir över eller undertryck.