Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkopplad radiator - Förslag till hur Ã¥tgärda?  (läst 2665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peace105

  • Gäst
Peace105
Felkopplad radiator - Förslag till hur åtgärda?
« skrivet: 13 januari 2014, 23:52:07 »
Hej!
Har en felkopplad radiator (köpt nytt hus för 7 år sedan men inte fattat det förrän nu, dvs ingen ide att klaga)
Radiatorn är kall vilket ledde till att felet uppdagades, tyvärr "lite" sent...



"Till-röret" är det närmast radiatorn, dvs det vänstra på bilden (detta är som synes kopplat till nedre delen dvs utloppet på radiatorn)
Detta rör blir varmt då jag låter luftventilen på radiatorna stå öppen ett tag så det rinner ut vatten (termostat öppet), så det borde ju därmed rimligen vara "till-röret".

"Från-röret" är det längst ut, dvs det högra på bilden som f.t. är kopplat till övre delen på radiatorn (dvs den tilltänkta tillförseln till radiatorn). Detta rör blir inte varmt då jag tappar vatten.

Frågan är? Hur åtgärda detta på enklast sätt? Finns det lämpliga rördelar för att "enkelt" få kopplingen rätt? (dvs utan alltför mycket "hemmagjorda kringelikrokar"

Mkt tacksam för förslag innan jag ev ber ett proffs komma :-)

Peace105

  • Gäst
Peace105
SV: Felkopplad radiator - Förslag till hur åtgärda?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2014, 07:48:40 »
Ett tillägg(fråga):
Eller kan det vara så att det "bakflödar" då jag låter vatten strila ut genom avluftningsventilen?
Dvs "från-röret" blir ljummet pga "bakflöde" beroende på block i tillflödet (till-röret) på ngt sätt? Returflödet borde ju också vara lätt trycksatt... (samma tryck som "tillflödet")

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felkopplad radiator - Förslag till hur åtgärda?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2014, 10:16:42 »
Det kan ju vara så enkelt att termostatventilen har fastnat i stängt läge. När du luftar så kommer det in vatten bakvägen via returledningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felkopplad radiator - Förslag till hur åtgärda?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2014, 10:27:55 »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Peace105

  • Gäst
Peace105
SV: Felkopplad radiator - Förslag till hur åtgärda?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2014, 10:55:30 »
Det kan ju vara så enkelt att termostatventilen har fastnat i stängt läge. När du luftar så kommer det in vatten bakvägen via returledningen.
Tack för svar
Har motionerat termostaten dvs "piggen", dvs den åker fullt ut (hade inte fastnat). Osäker dock på om det kan vara något annat i ventilen som fastnat i stängt läge? (dvs osäker på hur det ser ut principiellt inne i ventilen egentligen). Har knackat en del med skiftnyckeln utan resultat..

Tack för tips på rördel, men först bör jag nog vara mer säker på att det inte är ev "backflöde" in i radiatorn (via från röret) som gör frånröret ljummet då jag tappar vatten (dvs, så tillröret trotsallt inte är stängt någonstans / trasig ventil eller så).



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 387
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!