Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mer Dator /router hjälp önskas  (läst 3261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Mer Dator /router hjälp önskas
« skrivet: 30 december 2013, 15:16:20 »
Hej. Efter ett strömavbrott före jul vägrar min mammas dator (Win 7) att prata med den trådlösa routern (D-link DIR-300). När hon ringde om hjälp trodde jag det var så enkelt att routern hade tappat minnet iom strömavbrottet, men det visade sig att den funkar precis som den skall. Hennes dator ser inte nätverket i listan över tillgängliga nät och det går inte heller att ansluta genom att manuellt knappa in SSID och nyckel.
Jag har testat att reset'a routern, stängt av all säkerhet, bytt SSID, mm. Både mobilen och min dator går bra att ansluta med hela tiden, men mammas dator ser inte ens nätet. Hon ser grannarnas nät i listan och jag testade att skapa ett nät på mobilen som det gick bra att ansluta till, så det trådlösa nätet funkar på datorn. Det är bara hennes egen router som datorn vägrar befatta sig med. Vad skall man göra???

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #1 skrivet: 30 december 2013, 16:52:53 »
Prova att avinstallera och/eller uppdatera programvara till det trådlösa kortet på datorn. Även uppdatera programvaran på routern.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #2 skrivet: 30 december 2013, 17:14:14 »
Har du satt broadcast på ssid:n i routern?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #3 skrivet: 30 december 2013, 19:08:03 »
Ja. D-linkens nät syns och går att ansluta till från andra datorer. Mammas dator ser grannarnas nät och kan ansluta till andra nät.
Efter strömavbrottet vägrar den dock att se eller ansluta till D-linken. Oavsett vilken SSID den har eller om den kör med eller utan kryptering.
På nåt sätt verkar den ha blivit svartlistad på datorn...

Både datorn och routern funkar alltså, men inte med varandra. Kopplar jag datorn med kabel till routern så funkar det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #4 skrivet: 30 december 2013, 20:58:28 »
Har du provat och ta bort nätverkskortet i enhetshanteraren och sedan installerat om det?
Jag har varit med om något liknande för länge sedan med en D-link USB-WLAN dongel och då hade det skapats lite "hokuspokus" i registret som jag fick radera manuellt med regedit.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2014, 13:23:28 »
Jag får testa att installera om drivisarna i helgen. Återkommer med rapport.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2014, 19:50:07 »
Borttag av nätverkskortet i enhetshanteraren och tillägg igen avhjälpte problemet. Tack för det tipset.
 FrÃ¥gan är varför... Hur kommer det sig att den helt plötsligt vägrar prata med en specifik accesspunkt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2014, 20:47:18 »
Borttag av nätverkskortet i enhetshanteraren och tillägg igen avhjälpte problemet. Tack för det tipset.
 FrÃ¥gan är varför... Hur kommer det sig att den helt plötsligt vägrar prata med en specifik accesspunkt?
Ingen som har varit inne och dolt routern i W7?
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2014, 20:50:11 »
Nej, det verkar osannolikt. Min mamma rör inget förutom webläsaren, mailprogrammet och bildvisaren. Det inträffade enligt henne i samband med ett strömavbrott under natten mot lucia, men jag vet inte om datorn var på då, eller om det bara var ett sammanträffande att det slutade funka dagen efter avbrottet.
Jag misstänkte att det var nåt sånt som hade hänt och att man på nåt ställe skulle kunna häva blockeringen, men trots att jag letade säkert en halvtimme så hittade jag ingen sån funktion...
« Senast ändrad: 13 januari 2014, 20:52:04 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2014, 21:10:48 »
Hon kanske fick strömavbrott mitt i en automatisk Windows update, eller att en aoutmatisk Windows update skapade problemet?

Med vänlig hälsning Jawen

2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2014, 02:04:33 »
Hade ett liknande problem för 10 årsedan med W2K och inbyggt WLAN-kort, det roliga var att problemet eskalerade och skedde allt oftare. Till en början var sjätte månad på en höft och till slut varannan vecka. Hur ologiskt som helst. "Lösningen" var samma som för din mor purjo__.

Till slut hittade jag en trÃ¥d pÃ¥ ngt linux-forum(!) där det framgick att det fanns ngn bugg i drivrutinen för just det nätverkskortet som var "ovanlig" nog att inte rättas av tillverkaren men olidlig för de drabbade. Via det forumet fick jag tag i "ny" drivrutin och sedan Ã¥terkom aldrig felet. Om det var ngn som ful-hackat rutinen eller om det var en drivrutin frÃ¥n samma tillverkare men för annat kort eller... ...mins inte tyvärr.  dontknow

Men jag mins att jag hittade lösningen genom att googla/söka pÃ¥ drivrutinen och problemet istället för nätverkskortet och problemet. Nu har väl iofs sökmotorerna blivit liiiiite vassare pÃ¥ senare Ã¥r. :P Men lösningen blev en annan drivrutin. Ã…terkommer felet och det finns fler drivrutiner i W7 för kort frÃ¥n aktuell tillverkare skulle jag "pÃ¥ skoj" välja "fel" drivrutin och se vad det ger.  dontknow
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mer Dator /router hjälp önskas
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2014, 08:37:14 »
Jag tror inte att själva strömavbrottet egentligen har något med det hela att göra, utan att det mer var en tillfällighet att det också inträffade samma dygn. Avbrottet var på natten, så datorn borde ha varit avstängd. Dessutom är det en hyfsat ny bärbar så den skulle ha klarat hela avbrottet på batteri om den hade varit igång...
Det verkar mer som att Windows själv helt slumpmässigt valde att svartlista just den routern just den dagen utan någon synbar anledning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 606
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!