Tack för tips ! Har nu tagit bort alla trådlösa profiler vilket inte går lika lätt som i Win7 då MS "glömt bort den funktionen i Win 8.1"
man måste gå in i kommandotolken och manuellt ta bort profilerna. Hur som helst skapade en ny och har nu inställningar enl bifogad fil. Fortfarande samma problem. Jag kan se alla andra datorer som är anslutna , men inte routern. Övriga datorer kan se min + övriga datorer och routern. Jag har dock upptäckt en skum detalj , i routern har jag definerat 5GHz access som "RT-N66U 5G" och så står det i andra enheter medans Win 8.1 kallar den "RT-N66U 5G 2" , den lägger allstå till ett mellan slag och 2, detta trots att jag tagit bort alla gamla Wifi profiler. Kanske bäst att döpa om profilen i routern?
Skulle så gärna installera Win7 i datorn, men det finns inga drivrutiner för Win7.......
EDIT: Hjälpte inte att fixa nytt Wifi profil i rooutern heller, så det verkar som man kört fast med detta
LÖST! Knepigt värre var detta, men till slut provade jag att byta ut Å i datorns namn i nätverket mot ett A och voila , nu funkar det. Verkar som ASUS RT-N66U routern inte tuggar riktigt mot våra kära Å,Ä Ö. Tack för hjälpen