Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur kopplar jag in radiatorer utan koppel?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur kopplar jag in radiatorer utan koppel? (läst 5651 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mr2T
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 73
Karma +0/-0
Mr2T
«
skrivet:
18 december 2013, 23:57:46 »
Citera
Jag har kikat på dessa radiatorer men blir inte klok på hur jag ska gå tillväga med inkopplingen. Jag ska gå med 15mm pex från golvet in i dessa radiatorer i så fall, men då jag kör med flytande kondensering så behöver jag inga termostater eller strypningar, strypningen gör jag från värmefödelaren mellan tank och radiator, alltså behöver jag inget koppel över huvud taget? Då undrar jag, ska jag gå med tillopp i vänster botten och retur i höger botten med en vanlig klämringkoppling, eller skall tillopp vara i höger topp och retur i vänster botten eller spelar det ingen roll, radiatorn blir varm ändå? Hur bör jag gå till väga?
http://www.polarheat.se/produkter/radiatorer-polar-a-14639225
Loggat
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 2917
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
SV: Hur kopplar jag in radiatorer utan koppel?
«
Svar #1 skrivet:
19 december 2013, 07:42:00 »
Citera
Det vanligaste är att man kopplar in tilloppet i toppen och returen i botten på samma sida, men det går bra att koppla in det diagonalt också.
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30445
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
19 december 2013, 08:26:02 »
Citera
Hos mig är en kort och bred radiator (300X2000) kopplad diagonalt annars är alla kopplade i samma ände.
Men jag skulle rekommendera nån form av ventil på både in och utlopp.
Dels vill man kunna strypa in grundflödena individuellt för att undvika att enstaka radiatorer "kortsluter" flödet.
Sen kan man kunna vilja göra underhåll i framtiden och montera bort enstaka radiatorer utan att behöva tömma hela systemet på vatten.
Eller sätter du dit en typ golvvärmefördelare vid tanken?
«
Senast ändrad: 19 december 2013, 08:27:39 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Mr2T
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Mr2T
«
Svar #3 skrivet:
19 december 2013, 18:52:24 »
Citera
För att eliminera all eventuell "sova-dåligt-pga-vattenläckage"-paranoia så går jag från tanken i garaget med 22mm Cu till en golvvärmfördelare med sju stycken tillopp & returer, på varje retur sitter det strypventil och på varje tillopp sitter det flödesmätarglas, genom denna tänkte jag justera in radiatorerna då det blir tre stycken seriekopplade radiatorer i vardagsrummet.
Samtliga radiatorer förutom de seriekopplade i vardagsrummet som får en tillopp & retur på den "gruppen", får vars en tillopp och retur till varje radiator, oskarvad färdigisolerad 15mm pex RiR hela vägen från garaget (25mx2m som längst) synligt under krypgrunden upp genom hela golvbjälklaget och ansluts direkt i radiatorn utan koppel eller termostat. Det bör väl funka, eller? Jag vet bara inte var i radiatorn det ska in respektive ut för att det inte ska bli helgalet när man inte använder koppel.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30445
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
19 december 2013, 21:38:00 »
Citera
OK, det ska nog funka.
Jag skulle koppla in dom på samma sida (den som är mest estetiskt tilltalande) med undantag om det är nån väldigt kort och bred radiator som i mitt exempel.
Men jag skulle nog försöka parallellkoppla radiatorerna i vardagsrummet på nått sätt, typ dra fram och retur längs golvet med avstick till varje radiator och ett koppel på varje.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Mr2T
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Mr2T
«
Svar #5 skrivet:
19 december 2013, 22:08:15 »
Citera
Anledningen till att jag inte vill parallellkoppla dem i vardagsrummet är för att minimera antalet skarvar i krypgrunden och inte vill ha rör eller slangar längs med väggarna. Jag har dock insett att pex är fult som stryk och jag vet inte vad man ska göra med den synliga delen av pexröret för att få den estetiskt tilltalande. Tänkte gå med vitmålad koppar eller förkromat rör mellan de tre radiatorerna sinsemellan, men från golv till radiatortilloppet tar jag gärna emot tips.
Loggat
HansMarten
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 731
Karma +0/-0
Kan lite om mycket=)
HansMarten
«
Svar #6 skrivet:
20 december 2013, 22:55:08 »
Citera
Jag skulle inte noja över att ha kopplingar i krypgrunden(har själv ett gäng T egenåtdragna klämrings
de läcker inte), jorden tål att ta upp några droppar, innan du märker att trycket sjunker.
Har jag förstått dig rätt att du ska dra (7X2)X25 meter till/retur 15mm till fördelaren i garaget? Du tror inte du kommer få onödigt höga förluster samt ett rätt bra tryckfall i så långa dragningar? Varför inte dra 22 alt 28mm som stam med bara korta avstick i 15mm? Låter som du har fri tillgång till pex15
Edit: Gillar du inte klämring så kan du säkert hyra/låna en maskin och pressa kopplingarna, då sover du gott.
«
Senast ändrad: 20 december 2013, 22:58:20 av HansMarten
»
Loggat
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år ( 25 kwh/m2/år !!)
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund
Jag älskar Japanskt!
Mr2T
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Mr2T
«
Svar #7 skrivet:
20 december 2013, 23:23:25 »
Citera
Jag tänkte använda färdigisolerad 15mm pex, 10mm isolering, det blir säkerligen förluster men framledningstempen är ju förhållandevis låg så förlusterna är ju mindre än till ett högtemperatursystem. Till golvvärmefördelaren/shunten kan jag utläsa: Max 14m²/slinga för 16mm rör. Då jag höftar till med 4 meter golvvärmeslinga per kvadratmeter, En pump per shunt oavsett antalet slingor, alltså runt 55-60 meter rör på 14kvm så hoppas, att jag klarar mig . Jag räknar med att det bör fungera, men jag varken rörläggare eller kavitationsexpert så vad som helst kan ju hända känns det som. Cirkulationspumpen jag tänker använda är:
http://productfinder.wilo.com/se/SE/productrange/00000016000391ce00020023/fc_range_description
Jag har även två stycken Grundfos UP15-14B som egentligen är till varmvattencirkulation att hänga dit som nödlösning om det skulle skita sig totalt av något jag inte räknat med. Jag har definitivt inte fri tillgång till Pex men jag tyckte det kändes bäst att göra så här, men om det är rätt får nån annan svara på. Jag hade först tänkt att gå med 22mm Cu med 15mm Cu stick till varje radiator...men njää. Pexen kan jag alltid slita av isoleringen på och göra om till golvvärmeslinga om jag ångrar mig.
Loggat
HansMarten
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 731
Karma +0/-0
Kan lite om mycket=)
HansMarten
«
Svar #8 skrivet:
21 december 2013, 23:11:09 »
Citera
Om du nu vill göra på det viset så hade jag dragit en grövre stam fram till huset och satt din fördelare i krypgrunden eller annat lämpligt utrymmer och därifrån dragit till respektive radiator. Då kan du kosta på dig att isolera ordentligt runt den kulverten du drar. 10mm runt ett pexrör är inte mycket, tillverkaren bör kunna ge dig siffror på förlust / meter, men jag tror inte de är försumliga. Skulle du tappa 5-6C så kommer du banna dig själv i flera år. Och det är svårt att göra om.
Men varför inte bara fortsätta stammen och göra avstick med 15mm....?
Loggat
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år ( 25 kwh/m2/år !!)
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund
Jag älskar Japanskt!
Mr2T
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Mr2T
«
Svar #9 skrivet:
22 december 2013, 00:26:22 »
Citera
Jag tror inte riktigt att du hänger med. Tekniktanken står i garaget. På väggen sidan om tekniktanken sitter luckan till krypgrunden, ovanför den sätter jag slingfördelaren, från den går jag sedan med två pex till respektive radiator, som längst blir det 25 meter enkel för framledningen och lika långt tillbaka. Detta avstånd gäller för de två yttersta rummen sedan minskar avståndettill nästa radiatorpar med ungefär tio meter, sedan minskar det ytterligare 10 meter till sista, så ALLA framledningar är inte 25 meter, men jag förstår hur du tänker. Vi får se om det funkar, funkar det inte så har jag skjutit mig själv i foten och då sliter jag nog upp golven och gör golvvärme istället. Bifogar en bild på "tvårörs"-upplägg jag kladdat ihop tidigare. Kom gärna med mer konstruktiv kritik, det är bara bra om jag är ute på riktigt hal is här.
Edit: Ser att det saknas en radiator i dotterns rum på denna ritningen, men du får en uppfattning om hur huset ser ut iaf.
«
Senast ändrad: 22 december 2013, 00:28:38 av Mr2T
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1261
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
lubbis
tipo874
TS Comfort AB
tyke
BiggerDigger
AÖd
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info