Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Gröngöling förstår inget om flytande kondensering.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Gröngöling förstår inget om flytande kondensering. (läst 3607 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mr2T
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 73
Karma +0/-0
Mr2T
«
skrivet:
11 december 2013, 18:41:43 »
Citera
Det är så här att jag är helt grön och novis på området värmepumpar och jag lyckas inte riktigt läsa mig till hur jag ska gå till väga med detta, det mesta bara går runt i huvudet efter ett par timmars läsande. Någon kanske kan hjälpa mig att begripa.
Tanken har två slingor, en för solfångare i botten, vilket jag har och ska koppla in, och en slinga för förvärmning av tappvarmvatten i toppen, som sedan skall gå till en separat mindre varmvattenberedare för legionellafri uppvärmning. Radiatorerna kommer att bli väl tilltagna i dimension för att kunna köra ganska "låg" framledningstemp.
Nu till problemet, jag förstår inte hur jag ska koppla in pumpen mot tanken för att kunna köra flytande kondensering. Köra mot fast tanktemp är jag införstådd med och sedan shunta värmen till radiatorerna för att sedan finreglera med termostat på varje radiator.
Så som jag förstått det så ska man ha fullt ös i radiatorsystemet och behöver inga termostater alls eftersom man kör med inomhusgivare eller returgivare till värmepumpen så att värmen i huset regleras av värmepumpens kurvor, eventuellt så kan man använda en strypventil på radiatorns tillopp för att jämna ut Delta T om det skulle bli galet. Jag funderar på enrörs-system eftersom jag vill hålla nere kostanderna, övertyga mig gärna till ett tvårörs annars. Huset ska konverteras till vattenburen värme och stammarna som ska dras i krypgrunden hade jag tänkt att vara 22~28mm ungefär med 15mm påstick till radiatorerna.
Kopplar man framledningen till radiatorerna direkt på ackumulatortankens topp, helt utan shunt, och radiator-returen kopplas direkt till värmepumpens inlopp, och värmepumpens utlopp kopplas till ackumulatortankens topp?
Ska jag ha någon shunt någonstans, eller någon termisk ventil så att jag inte råkar skicka ut 80 grader till värmepumpen på sommaren när tanken är solvarm? Hur värmer jag tanken till förvärmning av tappvarmvaten om jag inte vill ha radiatorkretsen att värma huset, som tex vår och höst? Har jag förstått nått rätt över huvud taget?
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Gröngöling förstår inget om flytande kondensering.
«
Svar #1 skrivet:
12 december 2013, 12:19:49 »
Citera
Om du skall ha nån ytterligare värmekälla kopplad till tanken än värmepumpen med flytande kondensering så måste du ha en shunt. Annars blir det väldigt varmt inne om solpanelerna värmer tanken till 90 grader...
Vad är det för värmepump du har tänkt dig? Det borde gå att få till styrning av shunten via VP'ns styrsystem om den har stöd för två klimatsystem. Annars får man sätta in en motorshunt med egen styrning och ställa kurvan på den en liten aning högre än på VP'n så att shunten i prnicip alltid är fullt öppen när VP'n värmer tanken själv.
Förvärmning av varmvatten på sommaren borde man kunna lösa genom att man manuellt kopplar om till fast kondensering och stänger av cirkulationen i värmesystemet när klimatet tillåter.
Jag tror att du skjuter dig själv i foten om du bygger ett enrörssytem istället för tvårörs. Om du drar returen samma väg som framledningen (vilket man brukar göra av praktiska skäl) så blir det väl inte billigare, bara svårare att dimensionera och justera in? Skall du konvertera hela huset känns det onödigt att försöka spara några kronor på en så viktigt sak...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Mr2T
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Mr2T
«
Svar #2 skrivet:
12 december 2013, 20:20:47 »
Citera
Hej Purjo.
Jag har den här pumpen:
http://www.vvs-experten.se/index/hpw-varmepump-l-v-10-kw-p40999
Och en 500L ackumulatortank av typen "Jula", Nercon Heating heter den, med två inbyggda värmeväxlare varav den nedre är tänkt att användas till mina solfångare och den övre är tänkt att förvärma varmvattnet till en extern varmvattenberedare. I tanken finns uttag samt retur för radiatorerna. Det jag inte blir klok på är hur tanken skall kopplas mot pumpens tillopp och retur, för att man ska kunna köra flytande kondensering. Har jag förstått det rätt om radiatorreturen skall gå direkt från radiatorerna ut till värmepumpen, och sedan från värmepumpen till toppen på beredaren? Alltså inte som vanligt för fast kondensering där man kör tillopp och retur direkt mot tanken?
Vill minnas att jag läst om någon som kopplade ett T-kors på radiatorreturen så att hälften av returen gick till värmepumpen och hälften tillbaka tanken igen, han kallade det flytande kondensering?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19405
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
12 december 2013, 20:43:20 »
Citera
Man kan köra både retur och framledning till tanken fast man kör flytande kondensering. Flytande kondensering innebär att vp håller sig runt ett börvärde både ovan och under utan hjälp av shunt som späder ner tempen sen finns det ju varianter av kondensering som tex ctc använder där vp håller sig mellan framledningens börvärde och ca 5 grader upp och en shunt som späder till rätt temp.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Mr2T
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Mr2T
«
Svar #4 skrivet:
12 december 2013, 22:01:15 »
Citera
Så med andra ord kan jag göra min rördragning precis som man gör när man kör med fast kondensering på inställt stoppvärde i tanken, med enda skillnaden att jag inte behöver någon shunt över huvudtaget i mitt system. Innebär det då i praktiken samtidigt att jag slipper att ha termostater på på radiatorerna också?
Inomhustempereturen styrs helt sonika enbart med hjälp av utomhusgivaren till värmepumpen och man justerar inomhustemperaturen upp och ner genom att justera kurvan, när man väl hittat rät förskjutning på den? I så fall blir jag väldigt nöjd då det blir lite lättare med installationen överlag. Självklart blir det på ett tvårörssystem nu när jag blivit en smula klokare på vad jag håller på' med.
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #5 skrivet:
12 december 2013, 22:09:52 »
Citera
Just precis. Flytande kondensering är inget mer magiskt än att VP'n anpassar temperaturen efter utegivaren/kurvan så att det alltid är rätt temp på radiatorerna. Justerar man allt rätt behövs i princip inga termostater.
Men, om du skall ha nån fler värmekälla så måste du ha en shunt.
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Mr2T
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Mr2T
«
Svar #6 skrivet:
12 december 2013, 22:58:22 »
Citera
Jo, fler värmekällor har jag ju, 60 heatpipes som går mot pool, än så länge. Men, dom ger ju inget tillskott att prata högt om vid denna årstiden, så tanken kommer inte att ha nytta av solfångarna förrän mot vårkanten och då kommer vårsolen, då har jag inget uppvärmningsbehov längre, då stänger jag av cirkulationspumpen till radiatorerna och stänger tillopp och retur till radiatorerna med kulventiler på respektive ledning. För att inte råka skicka ut 80c vatten till värmepumpens värmeväxlare så monterar jag en termisk ventil som stänger om returen från tankbotten till värmepumpen skulle överstiga låt säga 60c? Är jag på rätt väg? Du skulle sett hur mitt anteckningblock ser ut...som en hällristning.
Loggat
Mr2T
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Mr2T
«
Svar #7 skrivet:
12 december 2013, 23:08:44 »
Citera
Tänkte på en sak till. Ska ju ha förvärmning av varmvatten i den övre slingan i tanken. Om tanken bara håller, låt säga 45 grader och det spolas i vasken, duschas, diskas och tvättas (tänkte koppla disk o tvätt till varmvatten) så görs det ju ofta stora varmvattenuttag indirekt från tanken genom förvärmningsslingan då den kyls med 8c inkommande vatten. Hur påverkar detta radiatortemperaturen, blir det stora svängningar i temperaturen ut till radiatorerna eller står hela systemet pall pga 500L värmetröghet så att värmepumpen hinner jobba ikapp? Är ju endå rätt hyffsad kapacitet på 11kw och 500L tank.
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
13 december 2013, 06:32:18 »
Citera
Det borde inte vara några problem. En tillfällig dipp i framledningstempen märker du inte på inneklimatet och VP'n kommer ju att köra kontinuerligt tills rätt tanktemp är uppnådd igen.
Loggat
Gävleborg.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19405
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #9 skrivet:
13 december 2013, 07:09:23 »
Citera
Jag har dubbla slingor i tanken som förvärmer vv funkar kanoners.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Mr2T
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Mr2T
«
Svar #10 skrivet:
13 december 2013, 07:11:16 »
Citera
Tack för svaren purjo och smurfen. Nu är det bara att sätta igång helt enkelt.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1165
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info