Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning. (läst 7397 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fenion
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: falköping
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Kön:
CTC 171 6kw elpatron
fenion
«
skrivet:
02 december 2013, 17:54:05 »
Citera
hej!
eldar med ved morgon middag kväll, frugan tycker det blir lite kallt på morgonen och tvingar mig till att använda elpatronen för att hålla en jämnare temperatur och tänkte höra om jag har bra inställningar.
vedpanna CTC 171 gammal sak med 120liter varmvattenslinga och en 6kw elpatron inställd på 50grader
nu har jag elpatronen påslagen och eldar när jag är hemma stänger även luckan då elden brunnit ut
har en manuell shunt i pannan, och även en termostat inne som styr elpatronen som står på 20grader
alla element är öppna för fullt
vad ska jag ha för temperatur på elpatronen? eller får man pröva sig fram vad som passar?
ska shunten användas när den går med elpatron eller ska den vara fullt öppen? eller ska jag koppla ur tempgivaren inne och bara köra med shunten? för elpatronen slår ju av när den når sin inställa temperatur
Mv// fenan
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
SV: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
«
Svar #1 skrivet:
02 december 2013, 20:06:52 »
Citera
Om du ställer elpatron lägre så blir du väl utan vv antar
jag en acktank och laddomat till pannan är nog en bra ide om du ska elda finns ju massor med begagnade numera.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Fuzz
Kopplar allt själv men är inte
Expert på värmepump
Stad/land: Gnällbältet
Antal inlägg: 451
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #2 skrivet:
03 december 2013, 00:49:14 »
Citera
Skaffa en acktank på 500 liter och en laddomat 4030. Har du en skiftnyckel kan du installera själv för under 10000 kr (inkl allt på blocket). Annars om du installerar en shuntautomatik (2500 kr inkl allt) så kommer du sänka din förbrukning och öka din komfort.Shuntautomatiken kan du installera utan att behöva stänga av värmen. Jag skulle ställt elpatronen beroende på vad du har för typ av hus och radiatorer. Du behöver ju inget varmvatten när du sover
Loggat
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad
Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC
Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.
fenion
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
CTC 171 6kw elpatron
fenion
«
Svar #3 skrivet:
03 december 2013, 16:56:57 »
Citera
laddomat har jag liggandes och shuntautomatik har jag liggandes så det saknas rördelar och tank.
grejen 'är den att jag ska installera värmepump och även kunna elda ibland. så vill inte lägga några pengar på pannan. lite pga att jag inte ska ha den som primärvärme och sen har jag väldigt ont om plats i pannrummet.
och nu försöker jag få elpatron och lite eldningar att lira ordentligt men det har ju inte riktigt blivit kallt ännu så svårt att säga. men förut elda jag bara och då vart det rätt utkylt mellan eldningarna eftersom man inte var hemma. så nu kör jag med elpatronen så nu har jag prövat att sänka shunten rätt mycke bara för att när jag eldar så blir det väldigt varmt inne och då hinner nästan pannan ner i bott innan elpatronen börjar värma igen efter som den går på inomhusgivare. så får jag bara grejerna att lira så när eldningsvattnet är slut så ska elpatron hålla värmen och inte behöva värma från början igen.
men om man köper en värmepump är ju den redan shuntad, eller ska man koppla in shunten?
jag har en gammal shunt i pannan så jag måste tömma hela systemet och skära in ett rör och en ny shunt, annars funkar inte automatiken så det är rätt mycke jobb med det. om det inte finns till såna stora runda man har i pannan den är ju rätt trög att vrida runt och kanske 5-6cm i diameter
Loggat
Fuzz
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #4 skrivet:
03 december 2013, 18:26:02 »
Citera
Tryck på den här
så kommer det bli bättre. Ställ den på 21 °C och stryp framledningstemperaturen. Ställ elpatronens termostat på 20 så kommer det fungera superbt
Loggat
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad
Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC
Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.
fenion
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
CTC 171 6kw elpatron
fenion
«
Svar #5 skrivet:
03 december 2013, 19:22:32 »
Citera
okej ska kolla lite på den, kan ju lägga ut min andra på blocket och se vad man får för den,.
men om jag fattar rätt så sätter man den vita plastgrejen på min nuvarande shunt och sen motorn på den?
«
Senast ändrad: 03 december 2013, 19:35:53 av fenion
»
Loggat
Fuzz
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #6 skrivet:
03 december 2013, 23:50:46 »
Citera
Japp tryck fast den och installera lagligt utan elbehörighet. En vit plastgrej som ligger i förpackningen - rätt. Den vita grejen på bilden är en rumstermostat
Loggat
Anders G
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 32
Karma +0/-0
Anders G
«
Svar #7 skrivet:
11 december 2013, 10:26:10 »
Citera
Koppla elpatronen via en box med ett tidur och en förbikopplare för tiduret. Välj 'manuell drift' eller 'tidur' så kan du låta elpatronen gå igång på efternatten, eller ha den igång då du reser bort.
(Jag törs inte visa mitt ormbo för att styra solfångare, vedeldning och elpatronreserv med låg/högpris-styrning på elen...)
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1159
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
seved
tyke
skoteråkarn
Josth
tompajan44
170KJ
kWhalp
TS Comfort AB
R.nord
jantijanti
Kvarn
jonas_da
VictorHus13
krambriw
Scarrl
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info