Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Självutsedd expert pÃ¥ gaspanna har fel  (läst 2513 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrFreeze

  • Gäst
MrFreeze
Självutsedd expert på gaspanna har fel
« skrivet: 02 december 2013, 11:58:46 »
Har gaspanna Milton Smartline, utegivare, gamla radiatorer utan termostat och nu installerat en braskamin.

Enligt experten skulle pannan själv strypa effekten när braskaminen används.
Förklaringen jag fick var att trots utegivaren så kännner pannan av returledningen och styr effekten efter det.

Men det funkar inte!

Har kollat alla inställningar i pannan och det hjälper inte att ändra rumspåverkan, gaspannan kör ut full värme trots att braskaminen är på för fullt, på 2 timmar ökade innetemperaturen från 20-22 och då är pannan inställd på 18gr !

Så hur löser jag detta?

Mitt sista förslag är att sätta en innegivare till gaspannan istället.
Termostater på elementen är inget alternativ då detta är kostsamt för hela radiator måste då också bytas.

Tacksam för förslag eller erfarenheter.

MrFreeze

  • Gäst
MrFreeze
SV: Självutsedd expert på gaspanna har fel
« Svar #1 skrivet: 02 december 2013, 12:01:35 »
Det är inget fel på min gaspanna annars, innan installationen av kaminen så fungerade den tillfredsställande.

Inställning på 18gr ger ca 20gr innetemp, förmodligen beroende på ftx-systemet.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Självutsedd expert på gaspanna har fel
« Svar #2 skrivet: 02 december 2013, 12:12:36 »
Allmänt sett, så skulle det bli varmt även om du skulle ha innegivare och den skulle stänga gaspannan helt när du eldar. Effekten på en kamin är helt enkelt så hög att det blir varmt inne hur du än gör.

(Men det är klart att du vill att gaspannan ska stå still, eller gå mindre, när du eldar i kaminen, men det kan jag inte svara på tyvärr. Det står inget i manualen?).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Självutsedd expert på gaspanna har fel
« Svar #3 skrivet: 02 december 2013, 15:06:22 »
Hej!
Är du säker på att du måste byta hela radiatorerna om du ska uppgradera med termostater?
Jag hade nån gammal variant av radiatorventiler, men dessa byttes till moderna ventiler för en rätt liten merkostnad.

Sen kan jag inget om hur din gaspanna funkar, men går det att koppla en termostat till pannan som blockerar värmern när temperaturen överskrids så skulle nog detta vara grejen.
Ett alternativ är att ha ett fast motstånd som kopplas in via en växlande termostat som lurar pannan att utetemp är +25 eller liknande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!