Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation med ny värmepump  (läst 1476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HiGrip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: FrillesÃ¥s
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ventilation med ny värmepump
« skrivet: 28 november 2013, 12:59:34 »
Hade en Nibe Fighter Twin som skötte ventilationen men har nu installerat en ny LVVP så nu har jag ingen ventilation alls och skall skaffa en nu i dagarna. Det jag behöver hjälp med är att få reda på hur mycket luft jag bör flytta, dvs vilken fläkt som passar mitt behov när det gäller kapacitet.

Huset är byggt 1984 och är på 114kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilation med ny värmepump
« Svar #1 skrivet: 29 november 2013, 07:22:10 »
Man brukar räkna med 0.35 l/s och m2 så det blir totalt 40 l/s eller 144 m3/h.
Sen tycker nog jag att man kan ha lite lägre flöde än detta på vintern, men på sommaren kan det vara skönt att ha denna luftomsättning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Ventilation med ny värmepump
« Svar #2 skrivet: 29 november 2013, 09:28:08 »
Hade en Nibe Fighter Twin som skötte ventilationen men har nu installerat en ny LVVP så nu har jag ingen ventilation alls och skall skaffa en nu i dagarna. Det jag behöver hjälp med är att få reda på hur mycket luft jag bör flytta, dvs vilken fläkt som passar mitt behov när det gäller kapacitet.

Huset är byggt 1984 och är på 114kvm.

Först mÃ¥ste du rengöra frÃ¥nluftkanalerna för dom är nu riktigt fulla med skit. Sotaren är oftast billigast för denna typ av jobb. Men räkna med runt 45 liter/sekund som du nu ska släppa ut till att värma krÃ¥korna. Om du ska ha riktigt energisnÃ¥la fläktar kräver även större dimension av rör sÃ¥ titta även pÃ¥ det om du ska dimensionera upp huvudstammen. 

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad HiGrip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: FrillesÃ¥s
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation med ny värmepump
« Svar #3 skrivet: 01 december 2013, 10:18:06 »
Jag bytte fläkten i niben för 6mån sedan och rensade insamband med det ut kanalerna själv, en viska för 125kr slår 2500kr för sotare alla dagar i veckan :)

I dagsläget så har jag 125mm kanaler men när dom installerade den ny LVVPn så sa jag att det var okej att dea kablar och rör genom spirot som satt efter fläkten i niben, utedelen skulle stå alldeles under utblåset på fasaden så det kändes lämpligt.

Det jag nu skall göra är att installera en ny fläkt och dra spiro ca 2.5m och göra ett nytt utblås. Jag har även kollat på ventilationsslang i aluminium som jag hade velat använda istället då det hade förenklat enormt, gör det stor om någon skillnad jämfört med spiro?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!