0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej jag har absolut inte några EC fläktar därav förbrukningen
Nu har jag mätt I normalläge (2) drar hela ftx aggregatet 222V x 0,5A = 111 WI sommarläge (3) med vvx 222V x 0,6A = 133WAlltså omkring 1000 kwh/år Edit:Uppmätta luftflöden för mitt hus är:Till 44 l/s - 264 m3/hFrån 50 l/s - 300 m3/hErsättningsfläktarna jag tittat på förbrukar:16 W vid 250 m3/h eller 25 W vid 300 m3/hDetta borde betyda att jag kan räkna med en förbrukning på ca 45 W, eller 394 kwh/år istället Kan detta stämma
0,03*24*365 = 260Kw/h och jag tror det finns andra saker som du kan göra som ger bättre avkastning av investeringen.// Fredrik
Vad?Din Heru 100 drar 80W och sege:s 55-60 W och min 110 W110-30=80 W Varför ska mitt aggregat (med EC-fläktar) inte kunna nå sege:s nivå?
Det är bara att sänka farten på fläktarna så drar det mindre ström. Men hur bra ventilation vill du ha? Nu är mina filter skitiga och den larmar om filterbyte. Nu är aggregatet uppe i 180W enligt mätaren som jag kopplade in nyss. Mycket intressant. Nu har jag piratfilter med träram som har gått sen slutet av oktober. Ska nu byta till Östberg Original F7 filter som jag har liggande. Tror att du kan få lite lägre elförbrukning om du kör F5 filter.// Fredrik
Har du sån där lyx som känner motstånd och anpassar fläktarna hastighet efter det? Usch vad vissa hr det bra!Funderat på att kosta på mig det för att veta att jag har rätt flöden jämt faktiskt men det har inte blivit av.
Filter bytt och till Östberg Orginal F7 filter. 53Watt enligt mätaren. Jag har en extra Östberg FLK filterbox inkopplat men inget grovfilter i nu men efter ha testat ett år med grovfilter och ett år utan grovfilter och jag märker att grovfiltret gör stor nytta. Jag dammsuger grovfiltret varannan månad. // Fredrik