0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Flytta fingret 4 cm ned och byt ut det mot en insexnyckel så kan du justera, Stäng fullt och OBS räkna varven, så vet du vart du startade. Vissa fabrikat har dock injusteringsmöjlighet även under ställdonen, finns detta bör du göra justeringen där istället.
Skruva in skruven i botten, medsols, för att stänga. Räkna som sagt antal varv så du vet ditt utgångslåge. Vill du vara säker på att det är helt stängt mäter du temperaturen på tilloppet och returen för den slingan och ser att den ändras efter ett tag...Sedan skruvar du upp det antal varv som du ska. ( Min längsta slinga 5 varv uppskruvad enligt golvvärmeprojekteringen och en klisterlapp på slingan, och det tar jag för givet är maximalt öppen. Men vi behöver ju inte ha precis samma golvvärmefördelare, även om jag också har LK. Det står inget i manualen om detta? )(Tidigare ser jag att du tänkte dra om sladdar för att ändra vilka styrdon som termostaterna styr, men har du inte gjort det ännu kan du istället haka loss styrdonen och byta plats på dem i stället vilket känns enklare)
Låter som problem med växelventilen, den kan ha fastnat i läge mot radiatorsystemet.Det sitter en liten volymtank i botten på pannan som värmer VVB, det är säkert denna som nu lyckas hålla värmern uppe på varmvattnet.Men lossa motordelen på växelventilen (43 i manualen), den sitter bakom panelen ovanför tanken.Jag tror det är nån form av bajonettfattning på motordelen, testa sen att metallpiggen går lätt, motionera och smörj ev med en lätt smörjolja.
Den vita plastbiten visar nog läget som sagt, sen kan det finnas nån spärr längre ner mot själva ventilen som måste tryckas in för att man ska kunna lossa motordelen? Men funkar det nu så behöver du inte pillra med grejerna ännu.Prova annars att söka på växelventil på forumet så kanske du hittar din modell.
Höjer du värmekurvan och låter termostaterna strypa så kommer den att stoppa ännu snabbare och starta ännu fler gånger. Det optimala är att köra på den värmekurva där du har lagom varmt inne utan att nån termostat är aktiv. Vrid upp termostaterna och sänk kurvan lite i taget tills du har lagom temp inne.