Jag har en UKV200 som volymökare på min bergvärmeinstallation.
Vanan trogen med en massa egna speciallösningar som hobby så har jag funderat på om jag skulle börja cirkulera denna tank genom en vattenmantling i braskasetten. Dock funderar jag på ev. problem med för hög temp i UKV-kärlet och därmed i pumpen och i golvkretsen.
Man kan ju sätta en termostatstyrning på cirkulationspumpen som går mot vattenmanteln som gör att den inte laddar om tempen i kretsen går för högt. Men då får man väl problem med kokning i vattenmanteln istället och någonstans där har jag inte kommit längre

Eller finns det någon större risk att jag mys-eldar upp så hög temp i systemet (total volym 300l) att jag får problem här?
Vidare hade jag läst innan att en UKV med syfte att verka som volymökare skall sitta på returen och matas från botten. I mitt fall har de gjort tvärt om någon månad tillbaka när installationen utfördes. Är detta att betrakta som ett fel? Det får ju i fallet ovan konsekvensen att den varma volymen i tanken går direkt upp mot golvet istället för genom någon shunt, men jag gissar att pumpen inte kan göra så mycket mer än att ha kompressor av eller på resp. påverka flödet ändå så detta kanske inte spelar någon större roll.
Vad tror ni?