0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det flödesmätare till rimligt pris?
Rätt och rätt delta? OK 9 °C men varför inte 8 °C? dvs öka flödet 13% till. Och så vidare.Har du arbetstank så kan du väl fortätta den storyn tills du har delta nära noll dvs sänkt framledning med 5 °C (hälften av 10 som du börjar med). Gränsen sätts av CP kapaciteten...
Det är dock mer komplicerat om man kör vp rakt på rad slingan.
I det fallet sätts ju gränsen för delta neråt av vad VP trivs bäst med, eller hur skull man kunna trixa med det?
Carl n har rätt att man måste avväga i förhållande till vad vp har för effekt. Min radiator retur är T kopplad nere på tanken så att förutsättningarna för att vp ska få så kallt vatten så möjligt är den bästa. Nu är det ganska svårt med en luft vatten om man inte vill ändra cp hastighet under året för vp. Min vp vill ha 1200 liter i timmen enligt tillverkaren. Så egentligen ligger jag lite lågt på rad sidan för att undvika att vp cp pressar in redan uppvärmt vatten. Egentligen skulle man kunna sänka hastigheten på vp cp när det är kallt ute eftersom en luft vatten tappar så mycket i effekt. Men jag har en grej till som komplicerar detta. Jag har en elkassett som sitter på framledningen mellan vp och tank. Den har hög effekt och den används stegvis under nollan och ganska rejält under 10 minus då min vp stannar helt. Den kassetten kräver också sina ca 1200 liter i timmen för att gå något sånär tyst utan att det kokar runt elpatronerna. Därför kör jag den cp på samma hastighet året runt. Numer även cp för radiatorerna. Mitt inlägg var mer tänkt som en upplysning om att det är hyfsat enkelt att sänka sin framledning några grader med hjälp av korrekt flöde. Det är dock mer komplicerat om man kör vp rakt på rad slingan.
Varför skulle det vara svårt att hålla ett delta på 8 °C vid 55 °C på framledningen?Min VP har alltid 8-9 °C delta. Men jag kan inte öka det heller, CP går på lägsta fart