0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Huruvida långa driftsperioder med låg belastning är bättre än kortare driftsperioder med hög belastning kan i och för sig diskuteras, men mitt antagande är att det vore skonsammare att köra värmepumpen på ett varvtal som gav den för stunden önskade framledningstemperaturen än att låta den (som idag) starta/stoppa runt ett önskat börvärde.
Helt rätt, om man tillåter värmepumpen att starta med täta intervaller så kommer den att arbeta med en lägre framledningstemperatur och tack vare det ge en något högre verkningsgrad (COP). Problemet med det är att de täta start och stopp som detta innebär troligen sliter mer på kompressorn än att låta den arbeta med en något högre framledningstemperatur, men med längre driftsperioder.
Citat: Huruvida långa driftsperioder med låg belastning är bättre än kortare driftsperioder med hög belastning kan i och för sig diskuteras, men mitt antagande är att det vore skonsammare att köra värmepumpen på ett varvtal som gav den för stunden önskade framledningstemperaturen än att låta den (som idag) starta/stoppa runt ett önskat börvärde. Blir det inte tvärtom?
Citat: Helt rätt, om man tillåter värmepumpen att starta med täta intervaller så kommer den att arbeta med en lägre framledningstemperatur och tack vare det ge en något högre verkningsgrad (COP). Problemet med det är att de täta start och stopp som detta innebär troligen sliter mer på kompressorn än att låta den arbeta med en något högre framledningstemperatur, men med längre driftsperioder. Långa perioder med hög belastning eller korta perioder med lågbelastning?Enda nackdelen är väl att antalet start o stopp minskar!
Gör den verkligen det, och i så fall, kan den starta 10 sekunder efter att den stoppat, trots att trycket över ventilerna inte hunnit utjämnas.Detta ger i så fall en stor belastning på lindningarna i motorn och skyhöga startströmmar.Jag synar ditt uttalande om att 20 minuter är start/start. Kom gärna med skriflig bevisning, om möjligt, det skulle vara bra att få denna sak utredd en gång för alla./Rickard
VP-intervall[P] Min tidsintervall i minuter mellan värmepumpsstarter.Grundinställning: 20.Inställningsområde: 20 – 60.
Silver har nog rätt i det han sägerKlippt från manualenCiteraVP-intervall[P] Min tidsintervall i minuter mellan värmepumpsstarter.Grundinställning: 20.Inställningsområde: 20 – 60./Johan
Alltid min 6 min mellan stopp till ny start. Detta har Nibe gjort som begränsning.
Har läst det där jag med, men vem som hållit i pennan och vem som läser kan nog göra att uttolkningen av denna mening blir annorlunda."Min tidsintervall i minuter mellan värmepumpsstarter."Men visst, man kan tyda det som om det är mellan starterna.