0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Antingen genom att skruva ur proppen eller montera in ett relä som styrs tex från en inmonterad brytare i 7-tillhållarlåset. En brytare i 7-tillhållarlåset är enkelt att sätta dit. Jag satt dit en sådan för många år sedan för att slå av och på villalarmet. Har vent.systemet inte en egen säkring kan man ju sätta reläet på vinden och styra reläet från tex 7-tillhållarlåset.
Per Lu skrev: Tror du inte att din grannes ventilationutrustning har möjlighet att ställa in fläkthastigheten?
Vi som har nyare FTX aggregat kan reglera allt detta via en trådlös fjärrkontroll. Jag har borta läge på fjärrkontrollen så fläkarna går ner i varv och har även ett ventilationsläge där fläktarna går snabbare än normalt. När jag mätte effekten på mitt FTX aggregat så drog den runt 80W på ett flöde runt 50/liter sekund. Sen är frågan vilken verkningsgrad som ett gammalt aggregat har. Byter du till Energisnåla fläktar så måste du även dimensionera upp huvudstammen för dom kräver mindre motstånd än gamla typen av fläktar gör.
fredrikru: Hur menar du med "dimensionera upp huvudstammen"?Är det kopplat till Ohms lag: U=R*I och där en mindre spänning (U), med samma ström (I) innebär att motståndet (R) måste minskas?Rent konkret, borde inte huvudstammen dimensioneras ned då? Förklara gärna för en icke-elektriker.
Dagens energisnåla fläktar vill ha mindre motstånd i luftrörsystemet för att ge bra resultat och det kan medföra att du får byta till större ventilationsrör och då oftast på huvudstammen där mest luft passerar.