Billig pellets är ofta kontaminerad med sinterbildande ämnen.
Är det frågan om att pelletsen avsiktligt är utdrygad med något billigt och/eller tungt, som t ex sand?
I det här sammanhanget drar jag mig till minnes att det för 10-15 år sedan diskuterades pellets som gengasbränsle på en numera avsomnad mailinglista. En sak som aldrig fick någon bra förklaring på den tiden var att drifterfarenheterna av pellets skilde sig kraftigt mellan Finland och Sverige.
Jag är inte 100% säker på vad det var för skillnad, men jag har för mig att den svenska pelletsen föll sönder innan den var fullständigt kolad så att sågspån kunde rasa ner förbi förbränningszonen i gasgeneratorn, med tjärhaltig gas och igenkletad motor som följd. De finnar som experimenterade med pellets fick aldrig det problemet, men de besvärades istället av att pelletsen bakade ihop sig pga fuktutfällning sedan man hade kört färdigt för dagen. De var tvungna att se till att aldrig lämna bilen med pellets i bränslebehållaren utan göra dagens sista bränslepåfyllning med flis.