0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Går också i funderingar på att tilläggsisolera vinden. Konstruktionen av taket verkar inte helt OK tycker jag, det finns ingen luftspalt mellan kattvind och vindsutrymmet vid nocken. Ingen röta vad jag kan se dock, "don't fix what ain't broken"?Däremot ligger det ett lager isolering med papp på ovansidan. Kan man lägga på ytterligare lager isolering med papp då, eller måste man byta plats på dem?Vid tilläggsisolering, är det tillrådigt att fluffa till/städa den gamla isoleringen (skaka ut råttlik osv...), ger det effekt, är det helt onödigt eller får man Ebola?
Samma sits som TS och jag isoloerar vinden med 2 lager 95 mm isolering på rulle från byggmax, gjorde hälften förra hösten så jag har inte märkt någon skillnad ännu.
Jag lade på 195 mm isolering på vinden (hade ca 150 mm sen innan).Resultatet vart att jag kunde sänka kurvan ett snäpp och att elpatron inte går in förrän vid ca -20 °C jämfört med ca -14 °C innan.Om man tittar på husets värmeförbrukning så gissar jag att det sparar ca 500 kWh/år men sen kunde jag även säkra ner till 16A huvudsäkringar och detta sparar ca 1400 kr/år i nätavgift.Så med detta facit så sparade jag in kostnaden (på ca 10000 kr) på 5 år. Jag fixade då även till ventilationen på vinden genom att stoppa dit "vindavvisare" som ser till att det blir en luftspalt vid takfoten.När jag köpte huset låg den gamla isoleringen kloss mot yttertaket och hindrade effektivt ventilationen av vinden via luftspringorna i takfoten.Men jag kollar vinden med jämna mellanrum, så att det inte blir problem med fukt däruppe.