Hej!
Har en bekant som funderar på att installera solfångare för huvudskligen uppvärmning av tappvatten och periodvis, vid överskott sommartid, även uppvärmning av sin lilla pool. Poolen kommer värmas för att bli lite extra varm (dvs. varmare än om den bara värmdes av sol/luft) sommartid när det är stort överskott på varmvatten. Huset värms med pellets, men tanken är att få tillskott av solvärme under vår, sommar och tidig höst.
Poolen är cylindrisk och måtten är ca 3,6m (diameter) samt 1,3m (djup). Formeln för en cylinders volym är, om jag inte missminner mig: π r2 h vilket ger 3,14x(1,8m^2)x1,3m=13,22m3
För att värma vattnet 1 grad blir formeln: 13,22m3 x 1grad C x 1,16 (4190/3600) = 15,3 kWh
Enligt info jag hittat är effekten i en m2 plan solfångare ca 700W en solig dag, under optimala förhållanden (45 grader, söderläge).
Det innebär att om man ex. har 8 m2 solfångare blir den totala effekten ca 5,6kW.
15,3kWh / 5,6kW = 2,7 h. Dvs. det kommer ta ca 2,7 timmar att värma vattnet en grad.
För att värma vattnet ca 3-4 grader kommer det att ta ca 10 timmar.
Stämmer denna beräkning något sånär?
Samt kan man koppla ledningarna så att det blir någon form av by-pass funktion så att när poolen skall värmas så stängs ledningen, som går in som en slinga för värmning av varmvattenberedaren, av.