0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man bortser från varmvattenproduktionen ska man få maximalt antal starter vid den utetemperatur där pumpen går 50 % av tiden. I och med att huset är bättre isolerat har utetemperaturen för 50 % drifttid sjunkit.
Om du ökar värdet för gradminuter från (default) 60 till 75 (ca 25%, oberoende på vad du har idag) så kommer du att få lite färre starter.Om du ökar värdet på gradminuterna, öka även värdet för eltillskott, det skall vara minst 5 gånger högre än värdet för gradminuter.Du kan också få hålla koll på VB diff VP, kanske kan du behöva öka det ett par grader.Fler än 20 starter/dygn anser jag vara onödigt, och färre än (som mest) 15 starter anser jag vara onödigt lite.Jag skulle nog sikta på att ha ca 20 starter/dygn som mest.Viktigt!OM VB diff VP styr start/stopp så kan det bero på radiatortermostater som stryper bort tillgänglig vattenvolym/flöde, detta i sin tur gör att du får många start och stopp - samt att din värmepump arbetar med onödigt höga temperaturer, vilket ger din anläggning en sämre årsmedel-COP, räkna med ca 3% större besparing för varje grad du kan sänka börvärdet för vbf.
Jag tror inte VP:n bryter på VB diff VP, det handlar istället om att värmepumpen börjar bli överdimensionerad för huset.Detta är ett tydligt exempel på hur dimensioneringen av värmepumpen påverkar antal start/stopp på värmepumpen.
Hm, nu har jag fått den att gå utan tillskott ner till DUT (prognos) tycker du jag ska byta till en 6 kWare nästa gång?
Om man bortser från varmvattenproduktionen ska man få maximalt antal starter vid den utetemperatur där pumpen går 50 % av tiden.