Hej forumet
!
Jag både bor och arbetar i en Brf som nu snart måste göra ett stambyte, relining eller en kombination av de både metoderna. Styrelsen har nu bett mig läsa in mig på ämnet och göra en dragning så man kan starta en stambytes-grupp under senhösten.
Jag har läst Reliningsrapporten 2011, från KTH och läser mellan raderna att utav de 3 reliningsmetoderna så har man
dokumenterat problem med spraymetoden och penselmetoden men man har inte fått in några prov som är utförda enligt strumpmetoden eller som en del kallar den rör-i-rör som har varit skadade.
Hur väger man dessa 3 olika metoder med ett och samma samlingsnamn mot varandra ur ett livscykelperspektiv?
Vilken metod ska man använda när det gäller samlingsledningarna i bottenplattan samt betongrören ut till gatan?
Ett traditionellt byte av samlingsledningarna känns spontant både dyrt, besvärligt byggnadstekniskt och inte minst mycket dammigt?
Ni med erfarenhet från ett stambyte i er Brf, gjorde man bottenplattan och rören ut till gatan? Era erfarenheter tar
jag gärna del av!
Tätskikt i badrum, golvbrunn och avloppsgrodan avser vi också att byta. Hur gjorde er förening med badrummen?
Sist men inte minst finansieringen av stamrenoveringen är ju också en fråga jag gärna samlar in information om
hur ni gjort i respektive förening?
Tips tas även emot hur ni löste frågan med tillfälliga dusch och toalettutrymmen för de boende i den trappuppgång
där arbetet pågick?
Något mer att tänka på? Konsult?
Med renveringshälsningar
Vaktis