Jag har rivit ut min tidigare lösning med en Thermia Villa 120 (1996). I den var kompressorn kaputt.
Men resten fungerar, med undantag från växelventilen som var mindre än 1 år gammal, men där motordelen redan gått. Ventilen i övrigt är hel och går lätt, det brukar visst vara tvärtom.
Elpatronen är förstås hel.
Styrdatorn är hel, och komplett med hela frontplåten.
Värmeväxlarna är ju gamla men hela.
Det finns tre Grundfos cirkulationspumpar, intern rad-pump, intern kb-pump och en rätt fräsch senare externa kb-pump. Jag återkommer med spec på dessa. (Priserna på interna pumparna är hundra kr/styck, den externa kostar 250.)
Pressostater och givare finns förstås.
Det finns dessutom en större elkassett som funnits som backup, men den har inte använts. Den är troligen äldre än värmepumpen, men äldre modell brukar i det fallet kunna innebära längre livslängd, så den kan troligen funka i några decennier till.
Själva tryckkärlet dvs varmvattenberedaren utgår jag från att ingen orkar byta, så den kommer nog att skrotas omedelbart.
Om nåt är intressant är det bara att höra av sig. Kom med bud, eller så får jag dra till med nåt. Det som inte säljs snabbt ska till skroten, så priserna är därefter! Vore dock roligt om nån kunde slippa köpa nån dyr reservdel till sin gamla värmepump från Thermia!
Grejerna finns i Enhörna utanför Södertälje.