0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu senaste dagarna så luktar det som en mindre grillstuga inomhus, då det verkar som att luften går "bakvägen" in genom skorstenen, trots stängda spjäll?!
Jao, jo..? Kan ju inte skriva INNAN jag fått problem, eller? Sotad i år och det brukar va riktigt bra drag i luften, så generellt inget problem där.
Fick lite bättre svar på annat håll, tänkte att jag skulle dela med mig av det utifall att någon annan råkar ut för samma problem nån gång."En fuktig och kall skorsten går ibland baklänges på sommaren. Det beror på att skorstenen är kallare än uteluften. Och den kalla luften i skorstenen åker neråt in i huset och drar in mer luft utifrån. Uteluften kyls ner i skorstenen och kan rent av innehålla så mycket vatten att det kondenserar på insidan av skorstenen och gör den ännu fuktigare. Det kan vara ansenliga mängder fukt som kommer in i skorstenen den vägen."Problemet är att jag eldar för sällan och utan skydd på pipan så kyls den ner ganska snabbt vilket gör att luften dras ner den vägen.Verkar rimligt... (tycker jag iaf).Har skaffat en vinflöjel som funkar som både regn och vindskydd. Fick hem den idag, återstår att se om det hjälper.