0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
For virkningsgradens skyld bør solfangere varme pool direkte. Det er stor forskjell på effektivitet i solfanger om dem leverer mot f.eks 22 grader vann i pool eller 40-50 grader vann i akktank.
Hej och tack för svar!Yes menar 6 solfångare eller färre men yta 12m2. Tittar på detta paket bl.a. ST3 http://www.solar-teknik.com/solfangare.html och motsvarande. Tänkt investering runt 30kkr.Synpunkter på detta paket?Om jag kör pool direkt mot fångare behöver jag alltså en extra pump och en växelventil som styr om från acktank när denna är uppvärmd samt en separat värmeväxlare?Nej, ingen extra pump, men en växelventil.separat växlare till poolen behöver du i alla fall Tips på värmeväxlare och vad styr växelventilen?Det finns en uppsjö av växlare som klarar poolvatten, kolla med poolförsäljare.Tänk på att effekten ofta är angiven vid 80 °C så du måste köpa en rejält stor för att få ut bra effekt vid lägre tempAlt 2 är att använda acktanken som värmeväxlare men då tappar jag effektivitet, är detta korrekt?nja, alt2 som jag föreslog var att ladda tanken med solslinga och sedan ta ut värmen från tanken till poolväxlaren, du tappar inte mycket effekt men måste ha en extrapumpVad skickar solfångarna ner för temp en solig dag ca? Är det inte betydligt mer än vad acktanken behöver?tanken i sig själv behöver inte så mycket, det är ju energiuttaget ur tanken som spelar roll.Det vore ju väldigt trevligt att kunna även elda igång poolen om detta skulle behövas. Går det då att få till det även om jag går direkt från solfångare till pool?nej, då får du köra enligt mitt alt 2, men som Rickard påpekade, det kommer att bli snuskigt varmt inne om du eldar upp poolen en sommardagHar jag missförstått solfångare vakuum vs plana? Trodde vakuum va ett bättre alt vid dåligt väder och vinter?vacuumrör blir inte varma, därför har de svårt att bli av med rimfrost och snö om det inte är en väldigt solig vinterdag, plana blir varma och kastar av sig snö och frostPå sommaren tror jag verkligen inte att jag kommer ha något problem med varken varmvatten eller pool om jag kör 12m2 men det är ju vinter jag vill kunna nyttja de få soltimmar som är mest.Vilka är då att föredra?plana med bra lutning är mitt tipsTips på acktankar som kan funka till mina behov?Kolla på Heatacc, dyra men väldigt braTack!/Peter