Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur ska jag utjämna temperaturen i huset?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hur ska jag utjämna temperaturen i huset? (läst 9195 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Perak
En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 516
Karma +0/-0
Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Perak
SV: Hur ska jag utjämna temperaturen i huset?
«
Svar #15 skrivet:
10 oktober 2013, 19:23:34 »
Citera
Mao nästan 40kvm.?. tre ytterväggar och 1 yttertak. Tro fan du får kallt. Jag vill nog påstå, utan att veta hur vägg och tak konstruktion ser ut, att du har ett effektbehov på säkert närmare 2000w vid DUT. Jag skulle definitivt satsa på att tilläggsisolera tillbyggnaden till att börja med. Antagligen behöver du fler eller större rad dessutom.
Loggat
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss
racedadde
Nybörjare
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skövde
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Kön:
racedadde
«
Svar #16 skrivet:
16 oktober 2013, 10:27:31 »
Citera
Tack för alla svar!
Har läst på lite o funderat själv och har börjat med att helt enkelt koppla bort rumsgivaren och enbart köra på utegivare och kurva.
har justerat upp den att köra 5 grad förskjutning nu för att få upp lite värme och det känns redan att tempen är jämnare! just nu skiljer det 1,5 grader.
känns som om installatören av systemet inte riktigt har brytt sig om att kolla hur injustering skulle ske för vårt hus utan enbart kört med alla givare inkopplat....
Borde man inte kunna förvänta sig att en VVS leverantör är expert på området??
Hursomhelst! Tack för all input!!!
Loggat
Ecoheat 312 installerad 2012-08-14, Villa 1,5 plan + souterräng vån, 204m2 + 81m2 biyta (allt uppvärmt) . Byggt -55 tillbyggt -68. Självdragsvent.
Perak
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Perak
«
Svar #17 skrivet:
17 oktober 2013, 08:27:02 »
Citera
Tyvärr är det som i alla andra yrken. Inte riktigt alla som vet vad dom pysslar med. Kan vara jätteduktiga att montera grejjer men brister då det handlar om funktion. Men i det här fallet tror jag du till största delen får se valet av värmepumpsuppvärmning som den största boven. Framledningstemperaturen på det nya systemet påverkar effekten på raddarna så pass mycket, och tillbyggnaden kräver mer än bef radd klarar att leverera.
Du kan inte gärna hänga den som offererat/installerat för ditt bristande system. Hade han kollat och kompletterat hela anläggningen skulle antagligen anbudet blivit mycket högre. Det brukar vara bättre att avvakta och komplettera där det visar sig behövas. Du får ta en del av besparingen från värmepumpen till att komplettera din anläggning och isolera tillbyggnaden.
Loggat
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36159
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #18 skrivet:
17 oktober 2013, 08:41:53 »
Citera
För att få bra funktion, billigt, skulle jag rekommendera att du flyttar rumgivaren till sovrummet, och sätter in moderna termostater på ett par av de största radiatorerna där ni får som varmast.
Det kommer att fungera och inte kosta mer än någon annan lösning i alla fall utom en.
OM du gör så är det viktigt att du har koll på vmrpeumpen när det blir riktigt kallt ute, i västa fall blir börvärdet så högt att kompressorn stannar och värmepumpen blir en ren elpanna, och då MÅSTE du investera i mer radiatoreffekt i sovrummet.
Om jag vore i dina kläder skulle jag se om det inte går komplettera med ytterligare en radiator i sovrummet istället för att sätta in En gigantisk radiator, ni borde ju ha fönster åt minst 2 håll, så det behövs ju ytterligare radiatorer, egentligen...
Kolla också att du har bra flöde till sovrummet, deltaT över radiatorn skall inte vara mer än högst 10 grader när vbf är runt 50 grader.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Perak
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Perak
«
Svar #19 skrivet:
18 oktober 2013, 07:49:55 »
Citera
. Äntligen Rickard, ser jag någon som talar om att DT över radd är ett förhållande mellan framledning och rumstemp. Det har tjatats om DT 8 grader över radd från många här på forumet. Men ingen har talat om under vilka rumstemperaturer eller framledningstemperaturer.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #20 skrivet:
18 oktober 2013, 08:06:58 »
Citera
I ett balanserat system skall deltaT vara samma över alla radiatorer, mer eller mindre oberoende av temp, den blir nämligen samma som deltaT över värmepumpens kondensor, vilken skall vara ca 8 grader.
I ditt system blir det annorlunda, dels för att flödet kan variera stort om du inte får flöde i hela systemet, och dels p.g.a. den värmepump du har som shuntar ut värmen.
Jag vet inte säkert om man slutsats om max 10 grader är adekvat, men mer än 10 graders deltaT skall du i alla fall inte ha med den temperaturen på framledningen - då får helt enkelt din radiator alldeles för låg uteffekt.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #21 skrivet:
18 oktober 2013, 10:16:11 »
Citera
Att prata om delta över radiatorer är mycket riskabelt. Givet de skillnader som finns i olika system, värmekällor m.m.
Framför allt måste man förstå hur olika system resulterar i skillnader i vad man faktiskt mäter, kontra vad man tror man mäter. Exempelvis tillförd effekt vs avgiven effekt. I ett system med en värmepump on/off som är direktkopplad till ett radiatorsystem mäter man, när kompressorn går, tillförd effekt, oavsett rumstemperatur (typ) och det sammanfaller endast med traditionell mätning av avgiven effekt vid den punkt då radiatorn avger 100% av den tillförda effekten, dvs när värmepumpen inte pallar mer och går 100% av tiden.
Hur man sedan implementerar denna vetskap kan diskuteras. Det finns många möjliga tillämpningar. Men grunden bygger på att man förstår hur det fungerar, varför det kan skilja sig beroende på när man mäter och hur ens system ser ut.
I alla system gäller dock fysikens lagar och effekten som en radiator avger är ett resultat av, bland annat, skillnaden mellan radiatorns "temperatur" och rummets temperatur. Problemet är bara att klara av att mäta detta. I ett vanligt jackapåsystem är det inte enkelt gjort och man kan även ifråga sätta behovet av att kunna göra det.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #22 skrivet:
18 oktober 2013, 10:24:12 »
Citera
Trådskaparens fråga:
Blir min rekommendation av koppla från inomhusgivaren tills dess att systemet är injusterat och balanserat om än något dåligt på att hantera plötsliga förändringar beroende på tillfälliga inom- och utomhusfaktorer.
Inomhusgivarens funktion är i ett normalsystem ämnat för att hantera just tillfälliga förändringar (såsom blåst, matlagning, kalas, solinstrålning etc etc). Reglermetoden utgår från att det finns ett korrekt balanserat system i grunden.
Att uppnå ett sådant system är svårare när inomhusgivaren är påkopplad.
Så sätt dess inverkan till 0 eller koppla från den helt, vad som nu är enklast. Säkerställ att det kallaste rummets radiatorer är så öppna som det går, inom vissa rimliga gränser. Är det ändå för kallt. Skaffa en större radiator (dyrt) eller stryp ner de varmaste rummen och öka rumstemperaturen på värmepumpen (förutsatt att kurvan är korrekt justerad) tills dess att det kallaste rummet är behagligt och även det varmaste rummet är behagligt.
Därefter kan termostater och inomhusgivare kopplas på. I de fall man inte har ett system som är anpassat för stora förändringar gör man bäst i att bara ha termostater på ett fåtal ställen där det behövs mest och då försöka komma till en punkt där dessa bara reglerar vid tillfällig övertemperatur, snarare än att termostaterna hela tiden är aktiva.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #23 skrivet:
18 oktober 2013, 12:00:43 »
Citera
Mmm, och enklast är det att göra detta då det finns ett litet, men dock, värmebehov i hela huset.
Det går väl göra annars också, men det är mycket enklare om du gör det när du kan se resultat av de justeringar du gör inom ett dygn, om stora delar av huset inte har något värmebehov alls bllir det svårt att få facit på en injustering.
Rent generellt är det dock ekonomiskt att ha rumsgivaren placerad i det kallaste rummet, för det är det rummet som kommer att sätta kraven på den temp din värmepump måste arbeta med.
Att byta radiator tror jag som sagt inte på, inte med tanke på hur stor radiator du redan har i sovrummet, bättre då att komplettera med en ytterligare radiator om det är möjligt.
Sen är det som rinnan säger, att deltaT egentligen bara indikerar tillförd effekt, anledningen att jag angav temperaturen till 50/40 var att du då rimligvis även har en värmeavgivning i närheten av den tillförda effekten, eller i vart fall att du de facto har ett flöde som hunnit passera radiatorn sedan kompressorn senast startade.
I en värmepump som din, med tank och shunt blir det dock som Rinnan säger mer eller mindre omöjligt att ge dig klara direktiv, du måste själv lära dig, och förstå processerna som leder till att du får den värme du får i husets olika rum.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #24 skrivet:
18 oktober 2013, 13:09:23 »
Citera
kloka ord.
Jag har inte läst tråden till 100% men om TS har tank och shunt så är det fortfarande mycket enkelt att justera in systemet.
Samma metod kan så klart användas som utan tank och shunt
Men med flera fördelar, bland annat att man kan få en stabil temp skickad på systemet under en längre tid.
Och sedan, när man väl är klar, har man också en högre flexibilitet med avseende på användande av termostater. Även om detta sistnämnda så klart kan få vissa negativa konsekvenser om det hanteras på fel sätt, som så mycket annat bra här i livet.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #25 skrivet:
18 oktober 2013, 16:56:13 »
Citera
Han har en CTC.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
racedadde
Nybörjare
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skövde
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Kön:
racedadde
«
Svar #26 skrivet:
01 november 2013, 09:49:11 »
Citera
Hej igen!
Riktigt tacksam för alla svar och förklaringar, jag lär mig nåt nytt hela tiden.
Nu har jag kopplat bort rumsgivare och kör enbart på utegivare och det har förbättrat läget.
Ska jobba på att justera in systemet nu i vinter samt hålla koll på pumpen vid låga utetemperaturer.
Gällande val av värmepump så gick jag på att vi med pelletsuppvärmning inte översteg 55 grad på stigledningen vid riktigt kalla utetemperaturer och innetemp på 22
grader så det verkade som om våra raddar var tillräckligt dimensionerade för en värmepumpslösning och ser man till vad vårt effektbehov var med pellets så är iaf jag nöjd med förbrukningen vi haft under det första året.
Vi gjorde av med ca 55 000 kWh pellets (ca 12,5 ton, eller 15 pall småsäck á 832 kg)
Under vårt första år med pump har vi förbrukat ca 12 000 kWh för vv och uppvärmning.
Känns helt ok.
:-)
Kommer att återkomma med lite uppgifter för de som är intresserade!
Tack för att ni finns och tar er tid!
/ D
Loggat
Ecoheat 312 installerad 2012-08-14, Villa 1,5 plan + souterräng vån, 204m2 + 81m2 biyta (allt uppvärmt) . Byggt -55 tillbyggt -68. Självdragsvent.
Fuzz
Kopplar allt själv men är inte
Expert på värmepump
Stad/land: Gnällbältet
Antal inlägg: 449
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #27 skrivet:
02 november 2013, 21:37:30 »
Citera
Blir lite misstänksam när tidigare förbrukningen var 15 pall/år
Det är inget mer ni gjort förutom att installerat VP. Bytt fönster eller något?
Loggat
Tågråttan
Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3686
Karma +2/-3
Kön:
Jag gillar inte OST.
Tågråttan
«
Svar #28 skrivet:
02 november 2013, 23:12:17 »
Citera
Tycker siffrorna verkar vettiga..
Ex:pellets 55000kwh, verkningsgraden 70% = 38500kwH cop 3.2 = 12000kwh
Möjligen lite för lite besparing..
Men han kanske hade en effektivare pelletspanna
Loggat
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm. Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.
2011: 14 975 kWh.
2012: 17 214 kWh.
2013: 15 451 kWh.
2014: 10 535 kWh.
2015: 13 254 kWh.
2016: 14 867 kWh.
2017: 15 812 kWh.
2018: 16 391 kWh.
2019: 15 466 kWh.
2020: 16 099 kWh.
2021-06-06 10451kWh.
2021: 16 434 kWh.
2022: 11 841 kWh.
2023: 10 932 kWh.
2024: 12 228 kWh.
6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4, 435-657kwh/år.
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter:
Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor. Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP" och total elförbrukning.
Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #29 skrivet:
12 november 2013, 23:45:17 »
Citera
låter rimligt. Pelletseffekt är som tågråttan beskriver ett mått på hur mycket man bränner av, inte hur mycket effekt som tillförs huset.
COP på mellan 3 och 4 och en verkningsgrad på pellets på 70-90% och någonstans där ligger sanningen.
Effekt på värmepump rimligen mellan 12 och 14/15/16kw då beroende på val av tillverkare.
Jag hade valt att hålla lite extra koll på ventilation om jag går från pellets till värmepump i en fastighet med självdrag, speciellt med ett souterrängplan.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur ska jag utjämna temperaturen i huset?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1401
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
9000
Rdx
Börje__
Jisse
JockeHX
johanfl
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info